08 September 2015

Hasrat Pas lawan DAP dalam PRU14 sudah dijangka

GEORGETOWN - Hasrat Pas untuk meletakkan calonnya untuk bertanding kerusi yang ditandingi DAP pada PRU14 sudah dijangka.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, pihaknya tidak terkejut dengan keinginan Pas kerana ia selari dengan dasar baru parti Islam itu.

“Saya tidak terkejut dengan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana ia selari dengan dasar baru Pas iaitu menjadikan DAP musuh utama dan bukannya BN atau Umno. Ini memang dalam jangkaan DAP.

"Dalam pilihanraya yang bersistemkan demokrasi, mana-mana parti politik berhak untuk bertanding dan sekiranya Pas berasa yakin,maka DAP akan terima cabaran dengan rendah diri,” katanya kepada media.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri berkata, pihaknya meminta agar rakyat memberi sokongan kepada parti yang berkredibiliti.

"Kita harap sokongan rakyat biarlah berdasarkan prestasi yang ditunjukkan DAP iaitu berjaya menjalankan urus tadbir yang baik dan pentadbiran yang bersih dengan mencatatkan lebihan belanjawan setiap tahun.

“Pulau Pinang bukan negeri bankrap seperti negeri-negeri tertentu. Perkara-perkara inilah yang akan dinilai oleh rakyat. Sekiranya Pas mahu bertanding, mereka mungkin ada percaturan untuk menang, itu terpulang kepada mereka,” katanya.

Guan Eng turut mempelawa Pas untuk bertanding di kawasannya iaitu Dun Air Putih sebagai permulaan dalam merealisasikan hasrat parti berkenaan.

“Saya tidak pasti sama ada mereka benar-benar nak lawan atau sekadar nak kacau daun sahaja bagi memberikan kelebihan kepada BN. Saya rasa rakyat akan dapat menilai dan membuat keputusan sendiri. DAP sentiasa berusaha untuk memenangi setiap undi.

“Sekiranya Pas benar-benar mahu bertanding di kawasan DAP, saya menjemput mereka bermula dengan bertanding di kawasan saya, di Dun Air Putih. Pelawaan  ini bukan bermakna kita ada jaminan akan menang tetapi ia bukti kita terima cabaran Pas dengan rendah diri,” katanya.

Menurutnya, DAP tidak mempunyai niat yang sama dengan Pas iaitu meletakkan calonnya di kawasan yang ditandingi Pas.

“DAP tidak akan ambil pendekatan yang sama, kita tidak akan bertanding di kawasan Pas. Kita tidak ada cita-cita yang begitu besar (untuk bertanding di kawasan Pas) kerana musuh utama adalah BN dan Umno serta rasuah.

“Nampaknya perjuangan Pas sudah jauh terpesong, musuh mereka bukan BN atau Umno tetapi nampaknya untuk memberi kelebihan kepada Umno dan BN dengan bertanding di kawasan DAP. Sekiranya itu dasar baru Pas, DAP terima cabaran itu,” katanya.

Terdahulu, Abdul Hadi mengesahkan pihaknya kini sedang meneliti mengenai rancangan meletakkan calonnya di kawasan DAP termasuk pemilihan calon yang difikirkan sesuai bertanding di kerusi berkenaan.

Abdul Hadi berkata, pihaknya juga akan meletakkan calon bukan Islam menerusi Dewan Himpunan Penyokong Pas bagi mewakili parti untuk kerusi berkenaan. - SH

1 comment:

  1. PAS BUAT KERJA BODOH. DULU DLM PRU 13 JUGA BUAT BEBERAPA KERJA BODOH
    RAKYAT AKAN TOLOK PAS.

    ReplyDelete