06 June 2015

Australia tak puas hati tentera Indonesia juara menembak, dakwa guna ilmu rahsia

BANDUNG — Kemenangan besar pasukan Indonesia dalam kejohanan menembak antarabangsa di Australia bulan lalu dengan meraih 30 daripada 50 pingat emas bukan sahaja dicemburui, malah dipertikaikan negara maju.


Antaranya Australia selaku tuan rumah dilaporkan ‘marah’ kejayaan Tentera Nasional Indonesia (TNI) dalam cabaran tahunan berprestij dikenali sebagai Australian Army Skill at Arms Meeting (AASAM) di Melbourne itu.

Menerusi pertandingan menembak tersebut, TNI muncul juara dengan 30 pingat emas, 16 perak dan 10 gangsa; jauh meninggalkan tentera Australia sebagai naib juara dengan kutipan hanya 4 emas, 9 perak dan 6 gangsa.

Paling memalukan, tentera Amerika Syarikat (AS) yang dianggap kuasa besar dunia cuma mendapat 4 pingat emas, 1 perak dan 2 gangsa; manakala sekutunya, Britain di tempat keempat dengan 3 emas, 5 perak dan 3 gangsa.

Mungkin amat malu dengan kekalahan teruk tersebut, Australia dikhabarkan meragui penggunaan senjata oleh penembak TNI dan mendakwa senapang buatan Indonesia tidak mematuhi spesifikasi standard antarabangsa.

Namun isu itu dinafikan Ketua Staf Kepresidenan, Luhut Pandjaitan yang menjelaskan senjata buatan firma milik pemerintah republik tersebut, PT Pindad mengikut ciri-ciri am ditetapkan badan persenjataan di seluruh dunia.

“Saya juga hairan mesti ada ‘rahsia’ TNI boleh menang besar, tetapi apabila saya semak sendiri dengan pihak pengurusan PT Pindad, senapang ini tiada apa aneh pun,” katanya selepas melawat kilang senjata itu di Bandung.

Secara sinis, Luhut menyindir Australia enggan mengakui kelemahan anggota tentera mereka sendiri, malah ia bukan perkara luar biasa kerana Indonesia pernah menjadi juara AASAM sebanyak lapan kali sebelum ini.

“Lagipun beza jurang pungutan emas oleh Indonesia dengan Australia cukup jauh, lainlah jika kita menang tipis perbezaan satu atau dua pingat emas, itu mungkin boleh dianggap seperti ‘menang nasib’ sahaja,” jelas beliau.

Sebaliknya Luhut menyifatkan TNI memang hebat, malah mampu menang besar tanpa ada unsur penipuan, disebabkan tiga faktor utama: kemahiran penembak itu sendiri, jenis peluru dan penggunaan senjata yang betul.

“Jika selama ini sebut sahaja senapang, anak kecil kita segera ingat M16 buatan AS dan AK47 oleh Rusia, namun menerusi AASAM, kita mahu ubah persepsi agar bangga kehebatan senjata SS2 keluaran PT Pindad,” ujarnya.

Indonesia diwakili 21 penembak TNI Angkatan Darat dianggap pasukan miskin ketika bersaing dalam kejohanan tersebut dari 20 sehingga 23 Mei lalu dan disertai 17 pasukan elit dari 14 buah negara. — Agensi/H.A.AMREE

No comments:

Post a Comment