17 February 2015

Kami bukan mahukan layanan VIP tetapi...

KUALA LUMPUR - "Bukan layanan VIP yang dipinta namun sekadar memenuhi keperluan asas Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam penjara ekoran keadaan kesihatan beliau yang membimbangkan."
Demikian reaksi Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali ketika mengutarakan kerisauannya terhadap situasi Anwar di dalam sel penjara yang sudah seminggu dihuni Ketua Pembangkang itu.
Meskipun begitu, Anwar dikhabarkan tetap bersemangat ketika ditemui sebelum prosiding kes saman fitnah antaranya dengan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman di Mahkamah Tinggi yang bermula, pagi ini.

"Saya sempat bertemu dengan Datuk Seri Anwar bersama keluarganya. Alhamdulillah semangatnya cukup tinggi dan kuat. 
"Cuma, beliau mengadu keadaan sel yang ditempatkan itu amat uzur dan sebagai seorang yang mengalami masalah pinggang belakang, memerlukan satu kemudahan yang lebih adil kepada beliau untuk menjamin kesihatan.
"Kita tidak mendesak layanan VIP seperti yang didakwa...yang kita minta keperluan asas untuk seorang tahanan politik dan dia juga menghadapi masalah kesihatan," katanya ketika ditemui media di pekarangan Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, hari ini.
Mengulas lanjut, Azmin memberitahu permohonan bekalan kemudahan asas yang selayaknya untuk Anwar di penjara sedang diuruskan pasukan peguam pembela kes tersebut.
"Dia memang ada masalah kesihatan. Tetapi kalau dibiarkan di atas lantai dengan tilam yang hanya satu inci, tidak ada meja dan kerusi untuk membaca.
"Apakah dengan memberi kerusi dan meja itu layanan VIP? Hanya kerusi dan meja saja kita minta. Sekarang ini dia terpaksa membaca dengan duduk di atas lantai.
"Ini sedang diuruskan pihak peguam supaya pihak penjara dapat membekalkan kemudahan-kemudahan asas di dalam biliknya," katanya
Tambah Azmin lagi, Anwar turut memberitahunya yang beliau akan terus memberikan dorongan kepada pimpinan dan anak-anaknya supaya jangan lemah semangat serta menggunakan kesempatan ini untuk meningkatkan transformasi dalam negara.
"Beliau sempat memberitahu kepada saya untuk terus memimpin dan meneruskan perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran," katanya. - SH

No comments:

Post a Comment