20 June 2014

Pusat pelacuran terbesar di Asia Tenggara ditutup

Sekumpulan penduduk Surabaya menandatangani ikrar untuk menjadikan kawasan itu bebas daripada pelacuran.
JAKARTA – INDONESIA. Pusat pelacuran terbesar Indonesia, Dolly, yang terletak di Surabaya, Jawa Timur ditutup selama-lamanya Rabu lalu.


Menteri Sosial Indonesia, Salim Segaf Al Jufri berkata, apa yang perlu dikekalkan di kawasan itu adalah sesuatu yang positif, lapor VivaNews.

“Jika tidak positif, maka tidak perlu untuk mengekalkannya. “Kami telah berusaha keras sejak dua hingga tiga tahun lepas bagi menangani isu ini," katanya.

Dalam pada itu, Salim turut memuji pihak berkuasa bersedia menutup kawasan Dolly yang bukan sahaja sebagai pusat pelacuran terbesar di Indonesia tetapi juga di rantau Asia Tenggara.

Ekoran penutupan Dolly, satu perhimpunan dibuat di bangunan Pusat Islam di Surabaya dan dihadiri Gabenor Jawa Timur, Soekarwo; Datuk Bandar Surabaya, Tri Rismaharini, ahli majlis perundangan wilayah, golongan ulama, pelacur dan penduduk yang tinggal di sekitar kawasan Dolly.

Perhimpunan yang diadakan itu turut disusuli perisytiharan oleh masyarakat tempatan yang berikrar untuk menjadikan kawasan itu bebas daripada pelacuran.

Perisytiharan itu dibuat secara hitam putih dan ditandatangani wakil-wakil penduduk tempatan. - SH

No comments:

Post a Comment