26 November 2013

Saya hanya menumpang, kata PM

SHAH ALAM - Setelah lama berdiam diri berhubung dakwaan pembangkang bersabit perbelanjaan bil elektrik yang tinggi, akhirnya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan beliau hanya "menumpang" di Kompleks Seri Perdana.

Najib berkata, kompleks di Putrajaya itu adalah milik rakyat dan hanya digunakan jika ada acara berprestij.

"Saya cuma tumpang sekali sekala. Presiden China (Xi Jinping) datang sini dan kita buat jamuan makan malam (di Seri Perdana).

"Kita hendak makan dalam gelapkah? Kita makan dalam cahaya lilinkah?

"Bolehkah saya kata ini romantik?," katanya dipetik akhbar Berita Harian, hari ini.

Sebelum ini, ahli Parlimen Seremban-DAP, Anthony Loke meminta penjelasan daripada kerajaan untuk menyenaraikan bil elektrik dan air di kompleks kediaman rasmi perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

Menjawab kepada pertanyaan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, bil elektrik RM2.2 juta dan RM300,000 untuk 2012.

Meskipun begitu, ia meliputi seluruh kompleks itu dan bukan kediaman perdana menteri semata-mata.

Loke mendakwa perbelanjaan itu adalah pembaziran yang dilakukan pimpinan negara sementara meminta rakyat berjimat cermat.

"Bagaimana Najib boleh minta rakyat berjimat cermat, sedangkan beliau setiap hari melakukan pemborosan, membazirkan elektrik RM8,500 setiap hari bagi bil elektrik.

"Saya rasa ia keterlaluan, tidak ada rasa untuk kurangkan perbelanjaan tersebut, mereka tidak menunjukkan contoh yang baik dengan perbelanjaan bil elektrik tersebut.

"Kalau di Amerika, 'White House' itu bukan sahaja kompleks kediaman rasmi Presiden Amerika, tetapi pejabat rasmi, tetapi di Malaysia, Kompleks Seri Perdana hanya kediaman rasmi tapi ada lagi pejabat perdana menteri ada pejabat lain, itu perbelanjaan lain," katanya. - SH

2 comments:

  1. Tau pun sadar diri menumpang, ingat tak sedar diri. Dah tau menumpang buat cara menumpang, ni tak dibuatnya macam harta turun temurun nenek moyang dia.

    ReplyDelete
  2. Mangkuk ni sedor plak dia menumpang tapi buat mcm harta bapak dia.mana peginye duit berbillion2 cukai dr Petronas,Rakyat dan Syarikat yg broperasi diMalaysia klu tak di baham olih BARUA NI DAN BEROK2 YANG LAIN.HARAMJADAH PUNYE MANUSIA

    ReplyDelete