29 March 2010

Nik Aziz kekal Mursyidul Am lima tahun lagi

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini dilantik semula sebagai mursidul am PAS untuk sesi 2010-15.

Keputusan itu dicapai dalam mesyuarat kedua majlis syura ulamanya di pejabat agung PAS,di ibu negara pagi ini, lapor akhbar web parti Harakahdaily.

Pelantikan itu sekali gus menutup ruang spekulasi berhubung kedudukan tokoh popular PAS itu yang melanda sejak minggu lalu.

Datuk Haron Din turut dilantik semula sebagai timbalan mursyidul am bagi membantu tugas-tugas Nik Aziz (kanan) sebagai pengerusi majlis tertinggi dalam parti itu.

Sementara itu, di lobi Parlimen, presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang mengesahkan pelantikan Nik Aziz dan Haron Din yang dilanjutkan selama lima tahun.

Menurutnya keputusan itu dicapai pada mesyuarat majlis Syura ulama yang dipengerusikannya pagi ini.

Tambahnya, Nik Abdul Aziz sebelum ini yang menyatakan kegembiraan sekiranya tidak dilantik semula, bertindak demikian dengan "moral yang tinggi."

Ditanya mengenai pertimbangan anggota majlis berkenaan terhadap tahap kesihatan Nik Abdul Aziz, Abdul Hadi berkata menteri besar Kelantan itu dilihat masih mampu menjalankan tugas-tugas.

Mengulas dakwaan yang diterbitkan di dalam blog Tulang Besi sebelum ini, Abdul Hadi berkata perkara yang disebut dalam blog berkenaan "sudahpun berlalu". - Malaysiakini

* Nik Aziz adalah ulama yang diterima oleh semua orang tanpa mengira kaum. Namanya akan harum sepanjang zaman.

No comments:

Post a Comment