29 December 2009

Wajibkan rakyat mengundi

SHAH ALAM - Malaysia perlu mencontohi negara Australia dan 37 buah negara lain yang mengamalkan dasar mewajibkan rakyat mengundi bagi menjamin pengundi yang layak mengundi diberi hak mengundi secara automatik tanpa perlu mendaftar kepada Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR).

Penasihat Seumur Hidup DAP, Dr Chen Man Hin berkata, dasar mewajibkan rakyat mengundi dilihat sebagai kaedah yang lebih efektif bagi memastikan semua rakyat yang layak mengundi diberikan hak untuk melaksanakannya dan memastikan peratusan yang keluar mengundi tinggi.

“Australia telah mengamalkan dasar tersebut dan dapat mencapai rekod peratusan rakyat keluar mengundi tertinggi sebanyak 98 peratus. Begitu juga dengan negara Eropah, Itali dan Perancis.

“Di Asia, negara yang mempraktikkan dasar mewajibkan rakyat mengundi ialah Singapura, Thailand dan Filipina,” katanya dalam satu kenyataan, di sini semalam.

Khamis lalu, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, sehingga Disember 2009, sejumlah 4.38 juta rakyat Malaysia belum mendaftar sebagai pengundi.

Man Hin berkata, sudah tiba masanya negara ini melaksanakan dasar mewajibkan rakyat mengundi sebagaimana yang dijalankan oleh kebanyakan negara dan perlu meninggalkan sistem sedia ada.

“Kelebihan utama dengan mewajibkan rakyat mengundi ialah semua pengundi yang layak mengundi boleh melaksanakan hak mereka untuk mengundi. Inilah demokrasi kerana semua rakyat yang layak mengundi boleh mengundi,” katanya.

Menurutnya, sistem pendaftaran pemilih di negara ini didakwa satu kaedah tidak produktif kerana terlalu banyak borang perlu diisi aelain pusat pendaftaran mengundi yang jauh dari tempat kediaman.

“Kenyataan oleh Timbalan Pengerusi SPR bahawa hanya 11 juta daripada 16 juta rakyat negara ini yang layak mengundi telah mendaftar mengundi. Ini bermakna 5 juta rakyat masih belum mendaftar.

“Perkara ini sungguh mengecewakan apabila sejumlah pengundi yang layak telah menafikan hak mereka untuk menunaikan tanggungjawab kepada negara dengan kekangan kecil iaitu kegagalan untuk mendaftar sebagai pengundi,” katanya. - Sinar Harian

No comments:

Post a Comment