29 November 2009

12 banduan lolos guna terowong

KABUL 28 Nov. - Seramai 12 orang banduan berjaya melarikan diri dari sebuah penjara di sini hari ini menggunakan sebuah terowong yang mereka gali dari sel mereka.

Antara banduan yang melarikan diri itu ialah anggota militan Taliban berpangkat rendah, pengedar dadah dan beberapa penjenayah lain, menurut ketua polis wilayah Farah, Jeneral Mohamad Faqir Askar.

Seorang banduan lain yang berjaya ditahan semasa dia cuba meloloskan diri dari penjara itu berkata, mereka mengambil masa selama 10 hari untuk menggali terowong tersebut dan mereka merancang untuk mengosongkan penjara itu secara senyap menjelang tengah malam, menurut Mohamad.

Menurutnya, lebih 300 banduan ditempatkan di penjara itu yang hanya mampu menampung seramai 80 banduan.

Penjara Afghanistan yang terlalu padat telah menjadi satu masalah di negara ini ketika pihak berkuasa berusaha melaksanakan sistem keadilan di tengah-tengah konflik yang melanda negara ini.

Dalam kejadian lain di penjara utama di Kabul, pada tahun lalu penghuni penjara itu telah bertindak mengambil alih keseluruhan blok sel itu sebelum mereka diusir.

Pada Jun tahun lalu, militan Taliban menyerang sebuah penjara di selatan bandar Kandahar mengakibatkan 900 banduan berjaya melarikan diri. - AP

No comments:

Post a Comment