30 January 2009

Tidak selamat, segera pulang ke tanah air


KUALA LUMPUR - Angkasawan pertama Malaysia, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha bersama pasukannya terpaksa bergegas pulang ke Malaysia ekoran ancaman tentera Israel yang dikatakan mahu memusnahkan terowong yang menghubungkan Palestin ke Mesir.

Meskipun tiada pengesahan rasmi mengenainya, beliau bersama dua lagi doktor pakar, Dr. Jamnul Azhar Mulkan dan Dr. Mahyudin Ismail yang mewakili Dewan Pemuda Masjid Malaysia terpaksa akur atas dasar keselamatan.

"Setelah saya berada lebih kurang lima hari di Gaza, saya terpaksa mengambil keputusan yang menyedihkan itu kerana mendapat perkhabaran Israel akan mula menyerang kawasan sempadan.

"Israel dikatakan berhasrat mengebom beratus-ratus terowong yang menjadi penghubung utama antara Palestine dan Mesir," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Beliau dan pasukannya tiba di Malaysia kelmarin.

Sheikh Muszaphar bersama pasukannya itu pergi ke Gaza pada 21 Januari lalu dalam misi memberi bantuan perubatan kepada mangsa Palestin di sana.

Menurutnya, walaupun diminta segera berundur, beliau enggan pulang terus ke Malaysia sebaliknya mengambil keputusan pergi ke Kaherah, Mesir untuk memberi motivasi kepada hampir 6,000 pelajar Malaysia yang turut menerima tempias keganasan rejim Zionis. - Kosmo

* Hero pun cabut

1 comment:

  1. pasukan amal malaysia tak ikut balik sama ke ?

    ReplyDelete