31 December 2008

Dana RM6.1j bukan bermotif politik

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung MCA, Datuk Wong Foon Meng menyangkal dakwaan pembangkang bahawa bantuan dana sebanyak RM6.1 juta yang disalurkan kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada masyarakat Cina di Kuala Terengganu bermotif politik dan menyifatkannya sebagai satu kenyataan tidak ikhlas untuk kebaikan rakyat.

Wong, yang juga penyelaras pilihan raya MCA, Kuala Terengganu, berkata dakwaan itu tidak tepat sama sekali kerana dana itu adalah peruntukan biasa yang disalurkan setiap tahun oleh kerajaan negeri bagi membantu mempertingkatkan kemudahan asas kepada masyarakat Cina di Terengganu.

“Ia bukan baru tetapi sudah lama dan kami tidak pula mempolitikkan peruntukan itu melainkan pembangkang sendiri yang mengeluarkan kenyataan mengaitkannya dengan politik.

“Mereka yang bercakap soal politik dan membuat banyak kenyataan mengenainya sedang kita tidak pernah mengeluarkan kenyataan memaksa rakyat untuk sokong kita kerana bagi peruntukan itu.

“Bagi BN ia adalah hak dan keperluan rakyat... kalau bukan waktu pilihan raya pun banyak kita salurkan, tapi mereka (pembangkang) diam pula,” katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan harakah daily.net semalam yang melaporkan masyarakat Tionghua diingatkan supaya tidak mudah termakan 'umpan' pilihan raya dengan penyaluran bantuan dana berjumlah RM6.1 juta oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Mustafa Ali dilaporkan berkata Pas tidak mempunyai 'halangan' jika kerajaan benar-benar menyediakan peruntukan demi kepentingan dan kebaikan rakyat.

Bagaimanapun katanya pengagihan peruntukan yang berlaku pada waktu ini (pilihan raya kecil) sudah tentu mempunyai hubungkait dengan tujuan politik.

"Dia (kerajaan) hendak bantu, kita (Pas) tiada halangan kerana itu adalah tanggungjawab kerajaan negeri,” katanya.

* Ini baru MCA

No comments:

Post a Comment