30 December 2008

Buru dalang hina Islam

PUTRAJAYA: “Dalang yang menyebarkan artikel dan gambar menghina Nabi Muhammad S.A.W akan dikesan bagi membolehkan tindakan tegas dapat diambil,” kata Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Dr Hakim Shafie.

Berikutan itu, pihaknya akan bekerjasama dengan polis untuk mengesan pihak terbabit.

“Kami akan menggunakan peruntukan undang-undang sedia ada untuk mendakwa mereka yang terbabit dalam penyiaran artikel dan gambar itu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Dr Halim berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar mengenai sebuah blog yang didakwa milik seorang wanita Melayu menyiarkan artikel berbahasa Melayu dan beberapa lukisan menghina Islam serta Nabi Muhammad.
Bagaimanapun, dipercayai wanita dan nama wanita itu hanya diperalat pihak lain.

Antara peruntukan undang-undang jenayah dan sivil boleh digunakan terhadap individu atau penulis yang menyalahgunakan laman web atau blog untuk tujuan negatif, termasuk mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM) dan Akta Hasutan 1948.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengarah Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan polis mengambil tindakan segera terhadap blog terbabit.

Tindakan itu, katanya tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana boleh mengancam dan menimbulkan masalah besar dalam negara selain menghalang isu itu daripada digunakan pihak tertentu untuk merosakkan perpaduan rakyat.

Sementara itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) juga akan mengambil tindakan tegas terhadap penulis blog yang mendapati menghina agama.

Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Muhammad Sheikh Abdul Aziz, berkata pihaknya boleh mengambil tindakan terhadap penulis blog atau pemilik laman web jika mereka didapati menghina agama Islam dan Nabi Muhammad.

“Sekarang, SKMM dan polis masih mengesan dalang atau individu bertanggungjawab dalam penyiaran artikel dan gembar menghina Nabi Muhammad.

“Apabila berjaya dikesan kita akan bertindak,” katanya.

Wan Muhammad turut memberi amaran kepada orang ramai, terutama pengikut fanatik agama dan pemimpin politik supaya tidak menyentuh sensitiviti agama masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Menteri Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek pula berkata, wanita itu menemuinya dua minggu lalu menafikan dia penulis dan pemilik laman blog terbabit.

Beliau berkata, wanita itu meminta bantuan RTM untuk membersihkan namanya. - Hmetro

No comments:

Post a Comment