30 December 2008

Penulis Blog Wajar Dikenakan ISA

MELAKA 29 Dis. - Individu yang bertanggungjawab menulis blog menghina Nabi Muhammad SAW wajar dikenakan tindakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana jelas berniat menimbulkan kekacauan dan huru-hara di kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serkam, Ghazale Muhamad berkata, individu terbabit mempunyai niat yang tidak baik apabila mewujudkan blog tersebut.

Menurutnya, perbuatan individu terbabit jelas menghina masyarakat Islam di negara ini selain berhasrat mendatangkan huru-hara di kalangan masyarakat.

''Saya merasakan ada usaha oleh pihak tertentu untuk memecahbelahkan persefahaman dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di negara ini dengan mewujudkan blog tersebut.

''Sekiranya ada unsur-unsur mendatangkan kekacauan melalui kewujudan blog ini, maka amat wajar individu yang bertanggungjawab ke atas perkara itu dikenakan ISA,'' katanya selepas melawat bayi Maal Hijrah di Hospital Melaka (HM) di sini hari ini.

Program itu julung kali dianjurkan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sempena sambutan Maal Hijrah tahun ini.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi MAIM berkata, pihak Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) sudah membuat laporan polis berhubung perkara tersebut, kelmarin. - Utusan

* Gunakan sahaja undang-undang sedia ada dan pelaku perlu dibicara. Mengapa menggunakan hendak menggunakan undang-undang zalim?

No comments:

Post a Comment