31 December 2008

Bedil tiga perompak

KAJANG: Seorang penjenayah yang leka memerhatikan ikan di dalam akuarium di sebuah rumah dicerobohnya terkejut apabila tiba-tiba dihujani peluru senapang yang dilepaskan pemilik rumah terbabit.

Dalam kejadian jam 8 malam itu, perompak warga asing yang menceroboh masuk bersama dua rakan lain masih sempat melarikan diri dalam keadaan berlumuran darah selepas tubuhnya ditembusi peluru senapang yang dilepaskan pemilik rumah berkenaan.

Sumber polis berkata, dalam kejadian itu, suspek dikatakan menceroboh ke dalam rumah lelaki berkenaan di Semenyih, di sini, dipercayai untuk mencuri pelbagai barang berharga.

Bagaimanapun suspek tidak menyedari tindakan mereka memasuki rumah terbabit disedari pemilik rumah berkenaan yang turut mengendap tindak-tanduk kumpulan penjenayah itu dari balik pintu.

Sumber polis berkata, suspek pada mulanya dilihat menggunakan lampu suluh untuk membelek-belek akuarium yang terletak di ruang tamu rumah dicerobohi tanpa dapat dipastikan sama ada mereka berniat untuk mencuri ikan di dalamnya.

“Pemilik rumah berkenaan yang berusia 60 tahun kemudian tiba-tiba muncul sebelum menyergah kumpulan penjenayah berkenaan lalu melepaskan tembakan dengan senapang.

“Difahamkan pemilik rumah terbabit yang mempunyai lesen menggunakan senjata api melepaskan tidak kurang tiga das tembakan ke arah kumpulan perompak yang kelam-kabut cuba melarikan diri,” katanya.

Menurutnya, lelaki tua itu yang gagal memberkas suspek kemudian membuat laporan di balai polis berdekatan berhubung kejadian pecah rumah berkenaan.

Menurutnya, selepas lima jam kejadian berkenaan, polis menerima laporan berhubung kematian seorang lelaki akibat terkena tembakan.

“Difahamkan seorang wanita Indonesia membuat laporan polis sekitar jam 1 pagi berhubung kematian suaminya selepas terkena tembakan yang menembusi perutnya.

“Berdasarkan siasatan, suspek yang cedera parah sempat dibawa untuk mendapatkan rawatan di Hospital Kajang sebelum disahkan mati,” katanya.

Susulan laporan diterima itu, pihak polis kemudian menjalankan siasatan terhadap rumah suspek yang dipercayai menjadi sarang kumpulan geng pecah rumah berkenaan.

“Hasil pemeriksaan di rumah suspek, polis menemui pelbagai peralatan yang dipercayai untuk melakukan kegiatan rompakan dan pecah rumah. Antaranya adalah pisau kerambit dan parang,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Mohd Shakaruddin Che Mood, mengesahkan kejadian itu dan kes terbabit kini disiasat mengikut seksyen 320 Kanun Keseksaan.

“Siasatan mendapati lelaki warga Indonesia berusia 30-an yang ditembak itu tidak mempunyai dokumen perjalanan sah memasuki negara ini.

Menurutnya, polis percaya suspek seorang daripada anggota kumpulan penjenayah yang bergiat aktif melakukan pecah rumah sekitar Semenyih.

“Polis kini memburu dua lagi suspek yang juga rakan penjenayah yang dipercayai masih bebas,” katanya.

Dalam kejadian 18 Disember lalu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah kerugian lebih RM10,000 selepas kediamannya di Taman Berjaya di sini, dimasuki pencuri.

Polis percaya suspek memecah masuk rumah mangsa melalui bumbung sebelum memecahkan siling di bilik air.

Selain siling bilik air, pencuri turut memecahkan siling bilik tidur dipercayai untuk melihat sama ada kediaman itu berpenghuni atau tidak. - HMetro

* Ingat lepas ni nak ambil lesen senapang, maklumlah menjadi-jadi kes pecah rumah.

No comments:

Post a Comment