24 May 2008

Berpakaian tetapi telanjang, ke mana arah pendidikan kita?

Tangani segera isu pakaian sekolah ini

Saya menerima banyak email, sms dan komen dari kawan-kawan dan para pembaca blog ini berhubung isu baju kurung yang digunakan disekolah-sekolah kerajaan, ramai yang menyokong walaupun ada yang menentang dan mirip pada pandangan Sisters in islam. Sesungguhnya kita semua bertanggungjawab memperjuangkan isu ini demi maruah dan masa depan anak-anak kita semua.

Awal pagi tadi saya terpaku melihat siaran Berita Bernama, apabila seorang guru besar sekolah jenis kebangsaan Tamil dengan berani mengakui bahawa isu ini adalah kritkal dan perlu diberi perhatian. Kata beliau memanglah pakaian baju kurung ini lengkap menutup aurat (menurut beliau), tetapi kadangkala ada pelajar terutama yang bukan Islam yang menggunakan pakaian yang tipis sehingga menampakkan pakaian dalamnya bagi tujuan menarik perhatian orang.

Saya terpaku kerana seorang guru besar yang bukan Islam boleh mengakui perkara ini dan ancaman yang berbangkit darinya tetapi ramai kita yang Islam pandangan sepi dan kecil malah menyerang pula saranan PKPIM itu.

Dalam The Star hari ini, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sekolah-sekolah) Datuk Noor Rezan menjelaskan bahawa pihak sekolah boleh mewajibkan pelajar-pelajar yang berpakian baju kurung terlalu tipis agar mengenakan "camisole" atau pakaian dalam berupa singlet di bawah baju kurung berkenaan. Menurut beliau terpulanglah kepada guru besar masing-masing untuk menimbang dan melaksanakannya jika perlu.

Ini bermakna isu yang diketengahkan oleh PKPIM itu adalah "real" dan mengancam kestabilan masyarakat kita lantas perlu ditangani segera.

Saya sangat-sangat berharap kita pandang serius isu ini, dan menunggu-nunggu ahli Parlimen dari manakah yang akan membawa isu yang ditonjolkan oleh PKPIM ini ke Parlimen nanti.

http://n32.blogspot.com

No comments:

Post a Comment