16 January 2008

Baru lahir dah bergigi

PEKAN: Seorang bayi lelaki berusia 22 hari menarik perhatian umum apabila sudah tumbuh sebatang gigi di bahagian depan gusi bawahnya ketikadilahirkan.

Bayi itu, Johann Abraham Mohd Mustafa dilahirkan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) dengan berat 3.55 kilogram, pada 24 Disember lalu.

Ibunya, Khairani Mat Sood, 38, dari Taman Pelangkah, Pulau Keladi, di sini, berkata mulanya dia menyangka benda putih dan keras pada mulut anak keenamnya itu sebahagian gusi.

Namun, menurutnya, selepas seminggu benda putih itu membesar dan membentuk sebatang gigi sempurna.

“Kejadian berkenaan mengejutkan seluruh keluarga dan kami menganggapnya unik dan mengikut orang tua-tua, bayi lahir bergigi akan membawa tuah kepada keluarga.

“Kami berharap andaian itu benar dan menjadi kenyataan berikutan kelahirannya agak pelik berbanding lima anak lain,” kata suri rumah itu.

Menceritakan detik kelahiran Johann, Khairani berkata, bayi itu dilahirkan dalam suasana penuh kesukaran ketika Pahang dilanda banjir besar akhir tahun lalu.

“Sebelum dia dilahirkan, saya sekeluarga menetap sementara di pusat pemindahan banjir di Sekolah Menengah Sains Sultan Ahmad Shah (SHAH) Pekan, apabila rumah ditenggelami air.

“Ketika sakit mahu bersalin, saya diterbangkan ke HTAA menaiki helikopter Nuri pada 23 Disember lalu kerana semua jalan terputus hubungan akibat banjir.

“Johann selamat dilahirkan esoknya kira-kira jam 10.15 malam. Namun, proses kelahirannya tidak banyak berbeza dengan lima anak lain dan kami dua beranak dibenarkan pulang tiga hari kemudian,” katanya.

Menurutnya, setakat ini, dia belum lagi membawa Johann menemui doktor gigi untuk pemeriksaan tetapi setiap hari, dia mencuci gigi itu menggunakan tuala lembut bagi menjaga kebersihan.

- H/Metro

No comments:

Post a Comment