30 December 2007

ISA: 4 dipercayai anggota JI dibebas

KUALA LUMPUR 29 Dis. – Kerajaan membebaskan empat lelaki yang dipercayai anggota militan Jemaah Islamiah (JI) selepas hampir lima tahun ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Difahamkan, keempat-empat mereka iaitu Bakkery Mahhamud, Mohamad Zamri Sukirman, Sabri Jaafar dan Zamzuri Sukirman telah dibebaskan pada 19 Disember lalu.

Turut difahamkan, mereka adalah antara anggota JI yang ditahan dalam tempoh Disember 2002 hingga Januari 2003 ketika kerajaan melancarkan gerakan besar-besaran terhadap kumpulan JI.

Kumpulan militan JI dikatakan bertanggungjawab dalam kejadian pengeboman di Bali pada 2002 termasuk mempunyai kaitan dengan rangkaian kumpulan pengganas antarabangsa, Al-Qaeda.

Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Johari Baharom yang mengesahkan pembebasan mereka itu berkata, kesemua mereka dibebaskan baru-baru ini dari Kem Tahanan ISA di Kamunting, Perak.

Bagaimanapun, jelas Johari, pembebasan mereka bukan bermakna mereka bebas sepenuhnya dengan pergerakan masih kekal di bawah pengawasan polis.

“Tempoh tahanan ISA mereka akan dilanjutkan lagi sekiranya siasatan mendapati mereka masih merupakan ancaman kepada keselamatan negara.

“Mereka tidak dibenarkan sama sekali keluar pada waktu malam dan perlu melaporkan diri kepada polis sekiranya perlu,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment