30 December 2007

Pakistan lumpuh - *Bantahan diteruskan *Hidup rakyat terjejas

ANGGOTA keluarga Benazir Bhutto berdoa di pusara arwah yang disemadikan di Garhi Khuda Bukhsh, dekat Naudero semalam. (Dari kiri) Sanam Bhutto (kakak), Bilawal (anak lelaki), Aseefa (anak perempuan), Bakhtawar (anak perempuan) dan Zulfikar Ali Bhutto (sepupu). – Reuters.

KARACHI 29 Dis. – Kehidupan harian berpuluh-puluh juta penduduk Pakistan hari ini terhenti apabila bandar-bandar besar hampir ditutup sepenuhnya ketika seluruh negara berkabung berikutan pembunuhan bekas Perdana Menteri, Benazir Bhutto.

Pada hari kedua perkabungan rasmi, kebanyakan penduduk tidak dapat membeli makanan atau petrol apabila semua kedai, stesen minyak, bank dan pejabat ditutup.

Kecuali di beberapa tempat seperti di Lahore, Rawalpindi dan Multan, kebanyakan jalan-jalan raya di bandar-bandar utama kelihatan lenggang dan kebanyakan memperlihatkan kesan keadaan huru-hara yang menyebabkan sekurang-kurangnya 38 orang terbunuh.

Di LAHORE, kira-kira 10,000 rakyat Pakistan berkumpul sambil melaungkan slogan antikerajaan ketika mengadakan sembahyang untuk arwah Benazir.

Sejumlah besar polis dilihat berkawal pada perhimpunan yang terbesar selepas kematian Benazir pada Khamis lalu.

Penunjuk perasaan yang menjeritkan laungan penentangan termasuk ‘pergi Pervez pergi’ kemudiannya bergerak ke kawasan utama di bandar untuk meneruskan bantahan.

Di RAWALPINDI, dekat Islamabad pula, polis telah menembak gas pemedih mata ke arah 3,000 penunjuk perasaan ketika cuba menyerbu rumah kediaman bekas menteri kereta api, Sheikh Rashid yang merupakan penyokong Presiden Pervez Musharraf.

Sementara, kenderaan-kenderaan yang musnah terbakar kelihatan di jalan-jalan raya di bandar Larka yang merupakan kubu kuat Benazir yang menyaksikan para penyokong bekas Perdana Menteri itu berkeliaran di jalan-jalan raya sambil melaungkan slogan anti-Pervez.

Keadaan dilaporkan tegang di Karachi, bandar raya terbesar Pakistan yang menjadi pusat ekonomi dengan anggota tentera dan separa tentera bersenjata berat kelihatan berkawal di jalan-jalan raya.

“Karachi tidak pernah sunyi, amat menyedihkan dan sangat menakutkan,” kata suri rumah, Shahana Rehmat.

“Kami seperti dikenakan tahanan dalam rumah dan hampir kehabisan makanan dan bekalan dapur. Saya tidak mendapat bekalan makanan sejak semalam,” jelas Janat Khan, seorang buruh kasar.

Seorang pakar teknologi maklumat, Aqib Khan yang melakukan perjalanan dengan kereta dari Islamabad ke Karachi selama 12 jam mendapati dia tiba di bandar raya dengan 12 juta penduduk yang terjerumus dalam kekacauan.

Keadaan kacau-bilau menyebabkan tidak ramai penduduk yang berani keluar ke jalan-jalan raya, manakala pertubuhan kebajikan terbesar, Yayasan Edhi menyatakan, ambulans-ambulans miliknya turut menjadi sasaran perusuh.

“Mereka memecah ambulans-ambulans kami,” kata pegawai yayasan itu.

“Kami juga tidak ada bekalan petrol,” tambahnya.

Perkhidmatan bas turut dilaporkan terhenti dengan sebahagian kecil pemandu teksi yang bertugas.

Selain itu terdapat berpuluh-puluh kereta ditinggalkan di jalan-jalan raya berikutan kehabisan petrol.

Setakat ini, penunjuk perasaan telah memusnahkan 176 bank, 72 gerabak keretapi dan 18 buah stesen keretapi.

– AFP

No comments:

Post a Comment