29 December 2007

Bekas tahanan Guatanamo Australia bebas hari ini

ADELAIDE 28 Dis. – Bekas tahanan Teluk Guantanamo yang juga warga Australia, David Hicks bakal bebas esok tetapi pergerakannya dijangka akan tetap dikawal ketat oleh kerajaan Australia.

Para wartawan hari ini telah mula berkumpul di Penjara Yatala, Adelaide Selatan Australia bagi merakam pembebasan seorang yang mengaku penyokong dan berjuang untuk Taliban di Afghanistan.

Hicks merupakan individu pertama selepas Perang Dunia Ke II yang didakwa di bawah Jenayah Perang Amerika Syarikat dan mengaku bersalah membantu dari aspek material sebagai sokongan nya terhadap gerakan Al Qaeda.

Beliau ditahan pada Disember 2001 oleh askar Amerika di Afghanistan ketika bertempur bersama-sama pejuang Taliban.

Sebulan kemudian, Hicks mula ditahan tanpa bicara di penjara Teluk Guantanamo selama hampir lima tahun.

Beliau yang mengaku menyokong gerakan Al Qaeda kemudiannya dibenarkan untuk menghabiskan baki dua tahun penjara di Penjara Yatala sehinggalah akan dibebaskan esok setelah membuat rayuan.

Dalam syarat-syarat rayuan terhadapnya sebelum ini, Hicks mempunyai hak untuk merayu terhadap semua dakwaan dan hukuman yang dijatuhkan ke atasnya.

Namun Hick dikatakan dilarang dari membuat kenyataan media mengenai sepanjang tempoh beliau ditahan.

Dalam hal ini, kumpulan hak asasi undang-undang mempersoalkan tindakan larangan itu berikutan Hicks sebenarnya tidak pun didakwa bersalah atas sebarang tuduhan jenayah.

Keadaannya itu akan menyebabkan Hicks tidak akan menemui media tetapi menurut bapanya, Terry, peguam anaknya David McLeod akan membuat kenyataan akhbar terutama untuk meminta maaf atas masalah-masalah yang timbul.

“Anak saya itu benar-benar ingin menjalani kehidupan yang normal selepas dibebaskan kelak dan berhasrat untuk mendapatkan pekerjaan dan melanjutkan pelajaran di peringkat universiti,” katanya kepada Stesyen TV, Sky News.

Kehidupan di luar penjara bakal tidak banyak berubah buat Hicks.

No comments:

Post a Comment