29 December 2007

Pakistan kacau-bilau -- 32 terbunuh apabila penyokong Benazir merusuh

SEDIH...Suami Allahyarham Benazir Bhutto, Asif Ali Zardari (berkopiah putih) dan anaknya, Bilawal (dua dari kiri) bersama penyokong Parti Rakyat Pakistan mengusung keranda Benazir untuk dikebumikan di kampung halamannya di wilayah Sindh, semalam. Bekas Perdana Menteri Pakistan itu ditembak mati oleh seorang penyerang yang kemudian meletupkan dirinya. – Gambar AFP.

KARACHI 28 Dis. – Kekacauan di Pakistan dikhuatiri bertambah buruk apabila para penyokong yang berang dengan pembunuhan pemimpin pembangkang, Benazir Bhutto merusuh di jalan-jalan raya menyebabkan sekurang-kurangnya 32 maut dan berpuluh-puluh lagi cedera.

Keadaan kacau-bilau yang berlaku merupakan salah satu krisis terburuk dalam sejarah negara ini bagi tempoh 60 tahun.

Perintah ‘menembak sebaik sahaja kelihatan’ juga dikeluarkan di wilayah Sindh yang merupakan kubu kuat dan tanah kelahiran Benazir selepas seorang penembak yang tidak dikenal pasti menembak mati seorang polis dan mencederakan tiga yang lain di bandar selatan Karachi.

“Ya, sesiapa sahaja yang cuba menjejaskan nyawa rakyat yang tidak berdosa dan juga harta benda awam akan ditembak sebaik sahaja kelihatan,’’ kata Menteri Dalam Negeri wilayah itu, Akhtar Zaman.

Pada masa yang sama, Presiden Pakistan, Pervez Musharraf merayu rakyat negara ini supaya bertenang ketika para perusuh menyerang bangunan-bangunan kerajaan.

Polis terus mencari petunjuk pembunuh Benazir, yang merupakan bekas Perdana Menteri Pakistan sebanyak dua kali.

Benazir dibunuh semalam ketika beredar meninggalkan perhimpunan sempena kempen pilihan rayanya di Rawalpindi yang merupakan bandar pusat ketenteraan.

Penyerang terbabit telah menembak leher dan dada beliau sebelum meletupkan dirinya dalam satu serangan berani mati yang turut mengorbankan 20 orang.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Javed Cheema berkata, sekurang-kurangnya empat orang mati di Sindh sementara empat lagi di bandar raya Karachi serta sekurang-kurangnya tiga orang terkorban di Lahore.

Bunyi tembakan turut kedengaran di sekitar Lahore yang menyaksikan kenderaan dan kedai-kedai dibakar.

Seorang pegawai polis tempatan memberitahu, pasar-pasar dan kedai telah ditutup serta-merta apabila pasukan separa tentera mengadakan rondaan di jalan-jalan raya bagi mengawal keganasan.

Di Karachi, sekurang-kurangnya 70 buah kenderaan dibakar oleh pembantah termasuk 35 buah trak sarat dengan muatan gandum.

Semua stesen minyak di bandar raya ini telah ditutup serta-merta apabila para penunjuk perasaan yang marah menyekat jalan-jalan raya.

Di barat laut Peshawar pula beberapa penunjuk perasaan bertindak merosakkan beberapa kenderaan cedera setelah polis melepaskan gas pemedih mata dan menggunakan kayu baton bagi meleraikan mereka.

Sekumpulan penyokong fanatik daripada parti Benazir (Parti Rakyat Pakistan) pula berarak di sekitar bandar berkenaan sambil memukul dada mereka dan melaungkan “Benazir masih hidup”.

Dalam pada itu, suasana di bandar kelahiran Benazir di Larkana tegang apabila dua buah bank dibakar oleh para perusuh.

Sepuluh buah bank di bandar Multan dirosakkan oleh para perusuh manakala remaja yang bersenjatakan kayu baton bertindak membakar poster parti dan gambar Musharraf.

Pihak keselamatan terpaksa bertindak menutup kawasan sekitar markas tentera dan para pengguna pengangkutan awam tersangkut di perhentian bas dan kereta api setelah perkhidmatan awam lumpuh akibat kejadian itu.

Penyokong Benazir yang marah akibat pembunuhan beliau kini bertindak mencari mereka untuk dipersalahkan dan penduduk di Jacobabad di bandar Sindh membakar kedai milik ahli keluarga Perdana Menteri sementara, Mohammedmian Soomro.

Gambar Mohammedmian turut dibakar manakala para penunjuk perasaan berarak di jalan raya serta menghalang lalu lintas dan laluan kereta api. Bangunan mahkamah utama, bank dan beberapa bangunan lain turut musnah akibat perlakuan perusuh.

Suasana di ibu negara, Islamabad, yang terkenal dengan kesibukan urus niaga dan kesesakan lalu lintas bertukar menjadi sunyi sepi dengan jumlah kenderaan semakin berkurangan, kedai-kedai ditutup serta perkhidmatan awam dihentikan.

Presiden Pervez turut merayu kepada rakyat Pakistan supaya bertenang “supaya pengganas (yang didakwa melakukan pembunuhan) boleh dikalahkan”.

“Presiden turut mengarahkan kesemua agensi keselamatan supaya mengambil semua langkah perlu bagi mengekalkan keamanan di negara ini,” menurut satu kenyataan Kementerian Penerangan hari ini.

– Agensi

No comments:

Post a Comment