27 December 2007

Tiga lelaki Indonesia ditahan bersama 12kg ganja

KLANG 26 Dis. – Polis berjaya melumpuhkan satu lagi sindiket pengedaran dadah dengan tertangkapnya tiga lelaki bersama 12 kilogram (kg) ganja bernilai RM300,000 dalam dua serbuan di Rantau Panjang di sini, Ahad lalu.

Serbuan pertama yang diketuai Asisten Supritendan Sakri Yusof dari Jabatan Narkotik Klang dibuat di Jalan Telok Kapas manakala serbuan kedua oleh Jabatan Narkotik Kuala Lumpur di kawasan berhampiran.

Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Md. Yusof berkata, serbuan pertama di sebuah rumah kira-kira pukul 11.30 malam adalah hasil risikan polis dan maklumat orang awam.

Beliau berkata, semasa serbuan itu, dua lelaki termasuk seorang pendatang tanpa izin Indonesia ditahan dan 11 ketulan mampat ganja seberat 11 kg ditemui disorok dalam kotak mee segera Indomie di dapur dan di dalam bilik di rumah tersebut.

“Dalam serbuan kedua, seorang lelaki ditahan manakala seketul ganja mampat seberat 1kg dirampas daripadanya,” kata beliau.

Bagaimanapun, menurut Mohamad, walaupun kedua-dua operasi itu adalah gerakan berasingan tetapi selepas tamat, polis mendapati kedua-duanya mempunyai kaitan.

Tambah beliau, siasatan ke atas kedua-dua suspek mendapati sindiket ini beroperasi agak lama dengan mendapat bekalan dadah dari negara jiran sebelum dipasarkan di sekitar Lembah Klang.

“Ini kejayaan terbesar Jabatan Narkotik Klang pada tahun ini dan akan diteruskan untuk membanteras jenayah itu di daerah ini,” ujar beliau.

Menurut Mohamad, dua suspek berusia 30 dan 38 tahun yang diberkas Jabatan Narkotik Klang itu sedang ditahan reman sehingga 28 Disember ini sementara seorang lagi ditahan reman di Kuala Lumpur.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment