27 December 2007

Kabul-PBB dilanda krisis -- Kerajaan usir diplomat kanan didakwa temui Taliban

KABUL 26 Dis. – Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sedang berunding dengan kerajaan Afghan untuk mengelak pengusiran dua diplomat kanan yang didakwa mengancam keselamatan negara.

Diplomat berkenaan - seorang diplomat Britain yang berkhidmat untuk Kesatuan Eropah (EU) dan seorang pegawai PBB dari Ireland - telah diusir keluar dari negara ini dan rakan warga tempatan mereka turut ditahan, kata seorang jurucakap kerajaan Afghan di sini.

Katanya, pemangku ketua misi EU, Michael Semple dan pegawai kanan PBB, Mervyn Patterson telah mengadakan pertemuan secara haram dengan anggota Taliban dan mesti meninggalkan negara ini selewat-lewatnya esok.

“Kerajaan mengambil keputusan muktamad, mereka telah diisytiharkan sebagai persona non grata (orang tidak diingini),” kata pegawai itu.

Diplomat Barat di Kabul mempertahankan kedua-dua diplomat tersebut dan menegaskan perbalahan itu hanyalah satu “salah faham.”

Semple berkata, adalah tidak wajar untuk beliau membuat kenyataan mengenai perkara itu pada waktu ini.

Jurucakap PBB di sini, Aleem Siddique berkata, kes itu merupakan salah faham yang timbul selepas kedua-dua diplomat melawat pekan Musa Qala, wilayah Helmand, yang ditawan semula selepas 10 bulan dikuasai oleh Taliban.

Meninjau

Mereka melawat kawasan berkenaan untuk meninjau usaha “menstabilkan keadaan” berikutan operasi ketenteraan itu, katanya sambil menambah pihak PBB sedang berunding dengan kerajaan Afghan bagi menyelesaikan salah faham tersebut.

Kabul menuduh Semple dan Patterson, kedua-duanya berpengalaman luas tentang hal-ehwal Afghanistan selain mahir dalam bahasa dan adat resam tempatan, mengadakan rundingan dengan anggota Taliban di Helmand.

Wilayah itu dikenali sebagai pusat industri pengeluaran dadah negara ini dan merupakan sebahagian kubu kuat Taliban.

“Kedua-duanya bukan sahaja mengadakan rundingan dengan Taliban tetapi turut menghulurkan wang kepada gerila itu.

“Tidak jelas sama ada mereka menyokong pemberontak atau tidak,” kata pegawai Afghan itu.

Beliau juga tidak mengetahui sama ada pertemuan itu atas inisiatif peribadi atau urusan rasmi kedua-dua diplomat tetapi 50 warga Afghan turut ditahan dan disoal siasat berhubung perkara itu.

Semple dan Patterson tinggal dan bekerja di negara ini sejak lebih 10 tahun lalu termasuk semasa pemerintahan Taliban yang digulingkan oleh tentera Amerika Syarikat (AS) pada 2001.

Kedua-duanya dianggap sangat berpengalaman dan pakar mengenai Afghanistan.

Kemahiran mereka itu sangat berharga bagi puluhan pertubuhan antarabangsa dan pertubuhan bantuan bukan kerajaan yang cuba menjalankan projek pembinaan dan pembangunan semula di negara ini.

– Reuters

No comments:

Post a Comment