27 December 2007

Dua beradik jadi piatu sekelip mata

JELI: Dua beradik yang menjadi yatim piatu akibat kematian ibu bapa dalam kemalangan ngeri di Kilometer 71.4 Jalanraya Timur-Barat malam kelmarin terpaksa menumpang kasih datuk dan nenek mereka.

Nadia Z Azhar, 12, dan adiknya, Nazira, 10, turut kebingungan kerana kehilangan insan tersayang secara serentak.

Dalam kemalangan itu, ibu bapa dan adik mereka yang berusia dua tahun antara enam bersaudara terbunuh dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dengan lori barang itu.

Mangsa Z Azhar Hamat, 39, isterinya, Nor Azilah Nawan, 31, dan anak mereka, Mohd Azri, 2. Turut terbunuh, Wan Asri Mohadi Wan Mohamed, 29, Suhaimi Shapiai, 32, dan Rupeah Mohd Zain, 40.

Mereka dalam perjalanan pulang selepas menghadiri majlis pertunangan adik ipar Rupeah, Mohd Saimi Mat Nawi, 30, di Taiping, Perak
Kereta Honda Vigor itu terbabas ke laluan bertentangan ketika mengambil selekoh selepas terowong berhampiran Jeli lalu bertembung dengan lori terbabit.

Menurut Nadia, ibunya menyiapkan makanan untuk dia dan Nazira sebelum ke Taiping dengan membawa adik bongsu, Mohd Azri, Sabtu lalu, untuk menghadiri majlis pertunangan saudara mereka.

Katanya, dia turut merayu kepada ibu supaya tidak membawa Mohd Azri kerana mereka berdua akan kesunyian di rumah.

“Saya sempat meminta ibu meninggalkan adik di rumah kerana boleh menjaganya, lagipun ibu pergi bukan lama.

“Datuk dan nenek saya tinggal berdekatan dan jika ada apa-apa masalah, mereka dapat membantu,” katanya ketika ditemui Harian Metro di rumahnya di Kampung Air Batu di sini, semalam.

Kata Nadia, pakaian sekolah Nazira sudah dibeli bapa tetapi untuknya akan dibeli kemudian kerana dia memasuki tingkatan satu, tahun depan.

Nenek dua beradik itu, Wan Rubiah Wan Abdul Kadir, 45, terkejut dengan kejadian yang menyebabkan cucunya menjadi yatim piatu.

Ketika ini, dua beradik itu akan tinggal bersamanya dan terpulang kepada anggota keluarga lain untuk membuat keputusan selepas ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Grik, Superintendan Mahad Nor Abdullah, berkata siasatan awal polis mendapati kejadian berpunca daripada kecuaian pemandu kereta, Wan Asri kerana memandu terlalu laju ketika mengambil selekoh.

Katanya, keadaan jalan tidak menunjukkan sebarang bahaya seperti lubang atau jalan basah dan licin.

Beliau berkata, pemandu mesti sentiasa berhati-hati dan mematuhi peraturan jalan raya kerana Jalanraya Timur-Barat sering berkabus.

“Jalan raya ini juga agak sibuk kebelakangan ini kerana menjadi jalan alternatif selepas Jalan Gua Musang-Jeli ditutup akibat tanah runtuh,” katanya ketika ditemui, semalam.

Hadir sama, Ketua Trafik Daerah Grik, Cif Inspektor Zamzuri Nawawi.

Zamzuri berkata, pemandu lori dan kelindan tidak mengalami sebarang kecederaan.

Katanya, lori berkenaan membawa barang elektronik menuju Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang.

Pegawai Penjaga Balai Bomba dan Penyelamat Grik, Che Seman Che Soh berkata, pihaknya bekerjasama dengan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Jeli, Kelantan, untuk mengeluarkan mangsa.

Katanya, sebuah jentera bersama enam anggota dari Jeli membantu enam anggota bomba dari Grik.

“Empat mangsa tersepit dan anggota kami mengambil masa kira-kira 30 minit untuk mengeluarkan mereka,” katanya.

Lima jenazah mangsa yang maut di tempat kejadian dihantar ke Hospital Grik untuk bedah siasat pagi semalam sebelum dituntut keluarga untuk dikebumikan di Kampung Panglima Bayu di Tanah Merah. Mohd Asri meninggal dunia di Hospital Jeli.

(Harian Metro)

No comments:

Post a Comment