27 December 2007

Keluarga Umi Azlim perlu RM300,000

TANAH MERAH 26 Dis. – Keluarga Umi Azlim Mohamad Lazim memerlukan sekurang-kurangnya RM300,000 bagi mengendalikan proses rayuan terhadap hukuman mati yang dijatuhkan terhadap gadis itu menggunakan khidmat sekumpulan peguam berkaliber di China.

Sehubungan itu, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, satu dana guaman akan dibentuk oleh sebuah badan bukan kerajaan dengan restu kerajaan negeri bagi membela nasib gadis malang itu.

Katanya, beliau sendiri akan melancarkan dana itu.

Nik Abdul Aziz berharap semua pihak yang bersimpati dengan nasib Umi Azlim dan keluarganya akan membantu mengisi dana tersebut bagi membolehkan proses rayuan dilakukan segera.

Beliau yang yakin Umi Azlim diperdaya dan teraniaya dalam kes dadah itu berkata, selaku anak negeri, adalah menjadi kewajipan bagi kerajaan dan pemimpin untuk turut membantu gadis itu.

‘‘Kita menghormati undang-undang China. Sekiranya diberi peluang untuk kemukakan rayuan, maka kita boleh manfaatkan peluang itu untuk melakukannya. Saya setuju menjadi penaung dana itu,” ujar beliau kepada pemberita selepas menghadiri majlis Program Membina Masyarakat Cakna dan Penyayang 2007 di Dewan Majlis Daerah Tanah Merah di sini hari ini.

Menurut Nik Abdul Aziz, proses rayuan itu akan dibuat selepas Tahun Baru Cina pada awal tahun depan.

Sebelum ini, kerajaan negeri dan juga UMNO Pasir Puteh telah membantu membiayai pemergian Mohamad Lazim Jusoh dan isteri, Umi Slaila Ibrahim untuk menemui anak mereka di penjara Santou, China.

Mereka berdua yang berkunjung ke sana selama empat hari dan pulang Sabtu lalu telah memaklumkan kepada Nik Abdul Aziz hasil pertemuan dengan anaknya di samping usaha pihak Konsulat Malaysia di sana membantu mereka.

Umi Azlim, 24, didapati bersalah menyeludup 2.983 kilogram heroin di lapangan terbang Shantao dan telah dijatuhkan hukuman mati.

Namun di China dalam tempoh dua tahun selepas hukuman, rayuan boleh dikemukakan bagi mengurangkan hukuman kepada penjara seumur hidup.

Menteri Besar itu berkata, kes Umi Azlim boleh menjadi pengajaran untuk semua pihak agar tidak mudah terpedaya dan diperalatkan oleh sesiapa.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment