24 December 2007

24.12.07 - Klip video: BPR selesai ambil keterangan 20 saksi

KUALA LUMPUR 23 Dis. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) mengesahkan ia telah selesai mengambil keterangan 20 saksi dengan sebahagiannya orang kenamaan dalam siasatan rakaman klip video mengandungi perbualan seorang peguam terkemuka mengatur pelantikan hakim.

Pengarah Siasatan BPR, Mohd. Shukri Abdull memberitahu, antara orang kenamaan itu ialah bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang diambil keterangannya Jumaat lalu.

Menurutnya, turut diambil keterangan mereka ialah dua bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dan Tun Dzaidin Abdullah.

Beliau menambah, keterangan juga diambil daripada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor, bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tokoh perniagaan, Tan Sri Vincent Tan, seorang bekas Ketua Setiausaha Negara serta beberapa peguam daripada Majlis Peguam.

“Kita telah selesai mengambil keterangan daripada 20 orang saksi terbabit dalam tempoh sebulan ini yang berakhir Jumaat lalu serta mendapat kerjasama baik daripada mereka.

“Sesetengahnya ditemui di pejabat mereka manakala selebihnya datang sendiri ke pejabat BPR,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Bagaimanapun, Mohd. Shukri enggan mengulas sama ada saksi-saksi terbabit akan dipanggil oleh Suruhanjaya Diraja yang dibentuk kerajaan untuk menyiasat kes klip video itu.

Sementara itu, Ketua Bahagian Pendakwaan BPR, Datuk Nordin Hassan yang turut dilantik menganggotai Suruhanjaya Diraja itu bagi membantu menjalankan siasatan memberitahu, senarai penuh saksi yang akan dipanggil oleh suruhanjaya tersebut belum diputuskan lagi.

Menurutnya, senarai itu telah pun diserahkannya kepada suruhanjaya berkenaan.

“Saya tidak boleh komen bagi pihak suruhanjaya, tetapi senarai itu sudah pun dikemukakan, terserahlah kepada suruhanjaya untuk menentukannya,” katanya.

Beliau juga enggan mengulas apabila ditanya sama ada saksi-saksi yang akan dipanggil suruhanjaya itu adalah senarai sama yang telah diambil keterangan oleh BPR sebelum ini.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment