24 December 2007

24.12.07 - Bapa yakin Umi Azlim boleh diselamatkan

KOTA BHARU 23 Dis. – Bapa kepada Umi Azlim, 24, Mohamad Lazim Jusoh yakin peluang masih cerah untuk menyelamatkan anak sulungnya itu daripada menjalani hukuman mati di China.

Beliau berkata, ini kerana sistem perundangan di negara itu membenarkan peguam yang dilantik Pejabat Konsulat Malaysia di sana untuk mengemukakan rayuan walaupun tertuduh telah dijatuhi hukuman mati oleh mahkamah.

Menurut beliau, undang-undang juga membenarkan mahkamah menyemak semula hukuman yang telah dijatuhkan itu dalam tempoh dua tahun tertuduh ditahan dipenjara.

“Sekiranya mahkamah berpuas hati dengan hujah pihak pembelaan, ia boleh menggugurkan hukuman mati dan diganti dengan penjara seumur hidup.

“Malah jika berkelakuan baik dalam tempoh dua tahun itu, mahkamah boleh mengurangkan hukuman penjara seumur hidup kepada tempoh tertentu sahaja, misalnya tiga tahun,” katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa di sini malam tadi sekembalinya dari China bersama isteri, Umi Slaia Ibrahim untuk melawat anak sulungnya itu Rabu lalu.

Umi Azlim kini menjalani hukuman di Penjara Santaou setelah didapati bersalah menyeludup 2.983 kilogram heroin di Lapangan Terbang Shantou, China pada 19 Januari tahun ini.

Mohamad Lazim menjelaskan, perasaan rindunya dan isteri terhadap Umi Azlim terubat setelah dibenarkan bertemu dengan anak gadisnya selama 20 minit.

“Sebaik bertemu kami semua tak dapat tahan daripada menangis dan isteri saya terus memeluk erat anak kesayangannya,” ujarnya.

Bagaimanapun, mereka tidak dibenarkan memberi makanan yang dibawa dari luar termasuk serunding daging yang menjadi kegemaran anaknya itu.

Beliau berkata, ketika bersama Umi Azlim, anaknya itu hanya menangis dan tidak henti-henti meminta maaf terhadap apa yang berlaku sehingga menyusahkan keluarga.

“Umi menceritakan dia menjadi mangsa penipuan sindiket antarabangsa sehingga terpaksa meringkuk dalam penjara,” ujarnya.

Beliau akan menemui beberapa pihak di sini yang telah bersetuju untuk menguruskan proses melantik peguam di China bagi mengemukakan rayuan secepat mungkin.

“Kami mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang membantu dan prihatin terhadap kes Umi Azlim terutama kerajaan negeri dan Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia di Guanzhou yang melicinkan proses sepanjang berada di sana,” katanya.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment