23 December 2007

23.12.07 - Layanan istimewa kepada Gibson, 3 sherif kena tindakan disiplin

LOS ANGELES 22 Dis. – Tiga kakitangan Jabatan Sherif Los Angeles dikenakan tindakan disiplin kerana memberi layanan istimewa ketika aktor Mel Gibson ditahan kerana memandu di bawah pengaruh alkohol.

Siasatan oleh Panel Aduan Awam mendapati, ketiga-tiga mereka termasuk dua orang penyelia, tidak mengikut peraturan yang ditetapkan oleh agensi tersebut.

Pegawai berkenaan dikatakan tidak mengikut prosedur apabila mengarahkan Gibson meninggalkan pejabat Sherif di Malibu tanpa mengambil cap jari dan menandatangani surat yang mengarahkannya hadir ke mahkamah.

Selain itu, seorang pegawai didapati menghantar Gibson ke pusat simpanan kenderaan untuk mengambil keretanya yang ditahan di situ tanpa mendapat kebenaran pihak atasan.

“Tindakan-tindakan itu menunjukkan mereka telah memberi layanan istimewa kepada golongan tertentu dan dalam kes ini, kepada aktor Mel Gibson,” tegas Ketua Pejabat Tinjauan Bebas, Michael Gennaco.

Katanya, dua orang pegawai berpangkat sarjan diberikan amaran formal manakala seorang wadar lokap digantung kerja dua hari.

“Orang awam mahukan layanan sama rata di bawah undang-undang tetapi jika timbul persepsi bahawa ia tidak dilakukan maka ini pasti menimbulkan masalah,” tegas Gennaco lagi.

– Reuters

No comments:

Post a Comment