23 December 2007

23.12.07 - Kumpulan Alaga Tumpas

KLANG 22 Dis. – Polis berjaya menumpaskan kumpulan Alaga yang terlibat dalam beberapa siri rompakan stesen minyak, rumah dan kereta di daerah ini dan Shah Alam dengan tertangkapnya lima ahli kumpulan itu semalam.

Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, kelima-lima anggota kumpulan itu ditangkap ketika dipercayai sedang dalam perjalanan melakukan satu lagi rompakan stesen minyak di sini.

Sebelum itu, jelasnya, mereka telah merompak stesen minyak Esso di Bandar Sultan Sulaimen di sini, kira-kira pukul 11 malam.

Dalam rompakan tersebut, katanya, mereka berjaya melarikan wang tunai bernilai RM7,000 dan pelbagai jenis rokok termasuk sebuah kenderaan Toyota Hilux milik pengusaha stesen minyak berkenaan.

“Mereka menggunakan kenderaan yang dicuri itu untuk melakukan rompakan kedua.

“Bagaimanapun, penjenayah ini berjaya dikesan oleh polis peronda setelah menerima laporan rompakan dan bertindak mengejar mereka bermula di Plaza Tol Bukit Raja sehingga Seksyen 17, Shah Alam,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Mohamad memberitahu, polis terpaksa melepaskan tiga hingga lima das tembakan ke arah kereta penjenayah kerana menghimpit kereta peronda polis sebelum kereta mereka memasuki longkang.

Katanya, seorang penjenayah berjaya ditangkap di situ manakala empat lagi melarikan diri di kawasan perumahan Seksyen 17.

Bagaimanapun, katanya, mereka berjaya ditangkap polis kira-kira pukul 5 pagi berdasarkan maklumat orang ramai.

“Kita merampas lima bilah parang dan sebatang cota termasuk sebuah kereta Proton Perdana yang dicuri pada 15 Disember lalu yang digunakan untuk rompakan pertama.

“Kesemua barang yang dicuri di stesen minyak Esso telah ditinggalkan di dalam kereta Proton Perdana itu di Padang Jawa,” ujarnya.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment