23 December 2007

23.12.07 - ‘Lagu saya disalah erti’

Penyanyi kesal karya terbaru dijadikan latar video klip papar demonstrasi jalanan

KUALA LUMPUR: “Saya tidak bersekongkol dengan mereka,” kata penyanyi terkenal 80-an, Sohaimi Meor Hassan, 50, berhubung lagu barunya, Ini Bukan Demokrasi Kita, digunakan sebagai lagu latar video klip yang memaparkan demonstrasi pembangkang menentang kerajaan.

Sekian lama tidak menghasilkan album, kemunculan penyanyi terkenal 80-an itu bersama album terbarunya, Satu Hari Nanti, menjadi sasaran pesalah guna Internet, apabila satu lagu hasil ciptaannya dalam album itu disalahgunakan.

Video klip hampir empat minit itu, mula disebarkan secara berleluasa menerusi laman web popular ‘youtube.com’ Klik Sini Lihat Video dan hanya disedarinya pada 18 Disember lalu, selepas dimaklumkan seorang peminatnya dari Sarawak.

“Saya terkejut selepas menonton video klip itu yang tidak hanya memaparkan lagu saya (Ini Bukan Demokrasi Kita) bahkan berserta nama, judul lagu dan juga tajuk album, Satu Hari Nanti.

“Memandangkan tindakan pesalah laku Internet itu melampau, boleh mencemarkan nama baik saya sekali gus menjejaskan periuk nasi saya sebagai artis, saya membuat laporan di Balai Polis Shah Alam pada 19 Disember lalu.

“Ini kerana lagu, nama serta album saya dikaitkan dengan satu video klip antikerajaan dan lebih mengecewakan hasil karya saya itu diambil tanpa kebenaran saya atau syarikat saya yang menerbitkan album Satu Hari Nanti.

“Aduan ini bagi menyatakan saya tidak terbabit dengan sebarang agenda pembangkang atau penerbitan, pengeluaran mahupun pengarahan video klip berkenaan sama ada secara langsung atau tidak langsung,” katanya mengunjungi pejabat Harian Metro di sini, petang semalam.

Penyanyi popular dengan lagu Epilog Cinta Dari Bromley itu menambah, dia tidak tahu motif sebenar namanya dikaitkan dalam hal terbabit dan berharap perkara ini tidak akan menjejaskan imej, nama baik dan juga moral serta semangatnya untuk terus berkarya.

“Ini Bukan Demokrasi Kita adalah satu cemuhan terhadap kuasa besar yang menggunakan istilah ‘demokrasi’ bagi tujuan menjajah serta menindas negara lemah,” katanya.

serta menjadikan negara terbabit sebagai medan untuk menguji senjata pemusnah yang dihasilkan mereka.

“Biarlah saya paparkan maksud sebenar yang tersirat dalam lagu Ini Bukan Demokrasi Kita supaya lirik lagu itu tidak disalahertikan mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab dan ingin mengambil kesempatan serta keuntungan hasil jerit perih orang lain.

“Ini Bukan Demokrasi Kita adalah satu cemuhan terhadap kuasa besar yang menggunakan istilah ‘demokrasi’ bagi tujuan menjajah serta menindas negara lemah serta menjadikan negara terbabit sebagai medan untuk menguji senjata pemusnah yang dihasilkan mereka.

“Ia juga digunakan untuk membunuh umat Islam serta menghancurkan tamadun Islam yang banyak menyumbang pada keilmuan dunia. Kuasa besar itu menggunakan label demokrasi untuk menyerang negara Islam sebagaimana berlaku di negara Timur Tengah.

“Sebagai penyanyi saya hanya ingin berkongsi kebimbangan dan memberi kesedaran pada peminat bahawa satu hari nanti, tidak mustahil Malaysia juga mungkin menjadi sasaran mereka jika kita tidak bersatu padu.

“Lirik lagu itu tiada kaitan langsung atau cuba mempertikaikan kepimpinan kerajaan negara ini,” katanya.

(H/Metro)

No comments:

Post a Comment