17 August 2017

Imigresen Selangor Tahan 41 Pati Dalam Opersi Awal Pagi

SHAH ALAM: Seramai 186 warga asing yang sedang nyenyak tidur di rumah kongsi tapak pembinaan Alam Hijau di Seksyen 22 di sini, dikejutkan dengan kehadiran 38 pegawai dan anggota Jabatan Imigresen Selangor awal pagi tadi, menyebabkan sebahagian daripada mereka bertempiaran lari.

Pengarah Jabatan Imigresen Selangor, Omran Omar berkata bagaimanapun dalam operasi bermula 12.30 tengah malam itu, pihaknya berjaya mengesan kesemua mereka dan daripada pemeriksaan itu menahan 41 orang termasuk tujuh wanita disyaki melakukan kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959 / 63. "Tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku sepanjang operasi yang berakhir pada pukul 3 pagi, " katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurut Omran yang turut serta dalam operasi berkenaan, sebanyak 33 warga asing telah ditahan bagi kesalahan menurut Seksyen 6 (1) (c) kerana tiada permit yang sah dan lapan lagi ditahan bagi kesalahan di bawah Seksyen 15 (1) (c) kerana tinggal lebih masa.

Mereka yang ditahan merangkumi 27 warga Indonesia, lapan warga Bangladesh, tiga rakyat Vietnam, dua warga Nepal dan seorang rakyat India berumur dalam lingkungan 20 hingga 50 tahun.

Kesemua warga asing yang ditahan dibawa ke pejabat Jabatan Imigresen Selangor di Shah Alam untuk siasatan dan tindakan lanjut, katanya.

- Bernama

No comments:

Post a Comment