12 February 2016

TPM lantik Haron Din ketua kluster dakwah MPI

Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din antara ketua kluster yang dilantik Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi dalam Majlis Perundingan Islam (MPI) yang bermesyuarat semalam.

Haron dilantik sebagai ketua kluster dakwah yang akan membawa cadangan kepada MPI untuk disepakati bersama dan menyelaraskan perbincangan di masa depan.

Selain Haron, enam lagi dilantik mengetuai kluster-kluster lain. Lantikan-lantikan lain seperti berikut:

    Tan Sri Muhamad Ali Hashim (ekonomi)
    Tan Sri Prof Dr Kamal Hasan (pendidikan)
    Datuk Asyraf Wajdi Dusuki (sosial)
    Prof Datuk Sri Zaleha Kamarudin (undang-undang)
    Datuk Dr Siddiq Fadzil (pemikiran Islam)
    Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir (politik)

Menurut Asyraf Wajdi, timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri, anatra resolusi dicapai dalam pertemuan semalam ialah untuk menghimpunkan 87 anggota-anggota MPI pelbagai latar dan ideologi bawah tujuh kluster khusus.

Ini, katanya, bagi membolehkan perbincangan lebih tuntas dan telus dilakukan bagi mencari formula terbaik dan mencadangkan penyelesaian terhadap pelbagai isu umat Islam di Malaysia.

“Di samping itu TPM setuju bahawa MPI harus meraikan kepelbagaian pemikiran dan menghormati perbezaan,” katanya.

Mufti Perlis Datuk Asri Zainul Abidin, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan bekas pemimpin kanan PAS yang kini memimpin Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM) Nasharuddin Md Isa dikatakan turut hadir dalam acara itu.

Asyraf Wajdi sebelum ini berkata pertemuan pemimpin-pemimpin politik, NGO Islam, ulama dan cendekiawan Islam itu bertujuan membincangkan perkara-perkara melibatkan kepentingan umat Islam.

Menurut Bernama, MPI dianggotai tokoh pelbagai latar belakang meliputi ahli agama, ahli akademik, tokoh korporat dan pemimpin NGO.

Ia berperanan sebagai kumpulan pemikir bagi membantu kerajaan dalam memberikan idea dan cadangan ke arah melaksanakan agenda pembangunan negara menurut landasan syarak.

PAS sebelum ini menyatakan kesediaannya bekerjasama dengan mana-mana pihak demi kepentingan Islam, termasuk Umno. - Mkini

6 comments:

  1. masalah umat islam kat mesia ni ialah rasuah.......tangkap najib bro kalau tidak mursyidul pun masuk neraka beb. Yena poooodah!!!!!! TPM pula nak masuuuk bangla supaya umat islam lebih ramai.....kah kah kah.

    ReplyDelete
  2. Duduk bwh ketiak UMNO..murshidul am PAS nie serups ahli seluruhnya hamba abdi umno..dicucuk hidung aka goyim shj

    ReplyDelete
  3. Dah duduk dlm tong taik..gaji diberi...pangkat diberi...hilang la taring. Ulamak akan jadi Ulammamak la. Serupa mcm si Jamil tu. Sebelum terjun dlm tong taik bukan main..misai nampak melenting...kena jerkah ja..misai terus jatuh...la ni..jadi macai pembawa taik lagi.

    ReplyDelete
  4. Nak dakwah ikutlah cara Tabligh, korban diri, masa dan harta sendiri keluar jalan Allah 3 hari dulu.Hanya sanya (1 nya ) cara dakwah yang Allah bagi kepada kekasihnya, ikutlah cara nabi dan sahabat dari dulu, kini dan selamanya bukan cara umno yang ciplak slogan dulu, kini dan selamanya yang melingkupkam melayu., tak lupa paspun macam tu juga bertopeng saja.Jika ada cara dakwah yang lebih baik dari dulu lagi Allah dah bagi pada nabi.

    ReplyDelete
  5. Astaghfirullah! apa dah nak jadi dengan PAS.
    Mursyid am PAS sudah sama taraf dengan Zambry Abd. Kadir.
    Semasa guru aku TGNA jadi mursyid am, perkara seperti ini tak mungkin berlaku.
    Apakah ahli-ahli PAS tak nampak bahawa perjuangan mereka telah dijual dan dilelong oleh pimpinan mereka.
    Ahli-ahli hanya mempunyai dua pilihan, sama ada bangkit menukar pimpinan yang ada, atau tunggu perjuangan PAS akan menjadi kenangan.

    ReplyDelete
  6. jinnnn dah masuk pernagkap Umno.semua ahli Pas bergumbira dengan perkembangan ini.Umno dah berjya sedikit demi sedikit menjinakan hulamak Pas.Teruskan peminpin Umno,bagi lagi satu jawatan bagi khusus untuk presiden kami pula,

    ReplyDelete