09 November 2015

Universiti terpaksa cari alternatif selepas dana dipotong

Universiti tertua di negara ini, Universiti Malaya (UM) terpaksa menjana pendapatannya daripada sumber lain seperti menceburi perniagaan perladangan untuk menangani pengurangan penerimaan dana pada tahun depan.

Pihak pengurusan UM memberi jaminan yuran pengajian pelajar mereka tidak akan dinaikkan kerana mereka mempunyai pendapatan lain daripada anak syarikatnya.

UM mengadakan usahasama dengan institusi awam dan swasta termasuk Universiti Antarabangsa Wales Malaya (IUMW) dan Pusat Pendidikan Berterusan Universiti Malaya (UMCCed) dan Pusat Pakar Universiti Malaya (UMSC).

"Yuran universiti hanya menyumbang kepada peratusan kecil terhadap perbelanjaan mengurus universiti (OPEC), tiada keuntungan besar yang boleh diperoleh daripada kenaikan yuran pelajar.

"Pihak pengurusan juga sudah mula melabur secara konservatif dalam beberapa sektor yang menguntungkan, iaitu dalam perniagaan perladangan untuk bertahan pada masa akan datang.

"Setakat ini, 30% daripada perbelanjaan mengurus UM dibiayai melalui aktiviti perniagaan," kata pentadbiran universiti tersebut dalam satu kenyataan.

Antara 20 universiti awam di Malaysia, UM akan paling teruk menanggung pengurangan dana, dengan pemotongan sebanyak 27.3% atau RM175 juta, ia dikurangkan kepada RM463 juta, selepas Bajet 2016 mengumumkan kira-kira RM13.378 bilion diperuntukkan kepada institusi pendidikan tinggi pada tahun depan.

UM berkata ia juga akan memikirkan kebarangkalian membuka program ijazah perubatan kepada pelajar asing, disebabkan permintaan yang tinggi untuk kursus berkenaan.

"Terdapat permintaan tinggi dalam pendaftaran bagi program ijazah perubatan dan pihak pengurusan ingin menawarkannya kepada pelajar asing. Langkah ini juga akan menjadi sebahagian usaha mengantarabangsakan universiti."

UM berkata mereka juga bekerja keras untuk menjana pendapatan yang lebih bagi perbelanjaan pengurusan universiti.

"UM mahu menjana 50% daripada perbelanjaan mengurus manakala baki 50% itu datang daripada peruntukan kerajaan.

"Malah sebelum pengumuman itu (Bajet 2016), kami sangat berjimat dan cekap dalam membelanjakan peruntukan disediakan kerajaan setiap tahun," katanya sambil menambah penggunaan utiliti seperti elektrik dan air dengan berhemat menjadi sebahagian amalan universiti itu.

Pengagihan bajet tidak konsisten

Sementara itu, Persatuan Kakitangan Akademik UM (PKAUM) menyatakan kebimbangannya berhubung pengagihan peruntukan kepada semua universiti awam, dengan mengatakan pemotongan itu tidak konsisten dengan prestasi dan kecemerlangan universiti.

"Tetapi kebimbangan utama kami ialah Malaysia sebagai ahli penandatangan Unesco sebenarnya terlepas pandang mengenai syor (recommendation) bagi institusi pendidikan tinggi," kata Setiausaha Agung PKAUM Aznijar Ahmad Yazid.

"Perkara 14 berkata ia kewajipan kerajaan untuk menyokong penuh operasi universiti, dengan mengurangkan pembiayaan ia akan memberi kesan kepada operasi universiti dan bertentangan dengan syor Unesco itu," katanya merujuk kepada Perkara 14 dalam Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan (Unesco) mengenai pembiayaan pendidikan institusi pengajian tinggi sebagai perkhidmatan awam.

"Apa yang rasional (di sebalik pemotongan ini)?," soalnya kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata jumlah wang yang diberikan kepada universiti berkurang sejak 2010 dan banyak universiti beroperasi menggunakan cara mereka sendiri untuk menampung perbelanjaan.

"Bahagian yang akan paling terjejas adalah persekitaran pembelajaran.

"Pihak universiti perlu mengurangkan keperluan sumber manusia dan mengubah suai rancangan pembangunan untuk beroperasi. Ia memberi kesan kepada pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran, keupayaan penyelidikan dan operasi universiti," katanya sambil menambah ia akan menjadi sukar untuk menaik taraf kelas atau kakitangan kerana mereka tidak lagi boleh pergi ke kursus dan persidangan.

Aznijar juga menyifatkan kenyataan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh baru-baru ini sebagai tidak bertanggungjawab, sambil menambah ia bukan tugas universiti untuk mencari wang.

Sebelum ini, Idris berkata pengurangan itu akan menjadikan universiti awam kurang bergantung kepada kerajaan.

"Ia sangat tidak bertanggungjawab. Ia seperti ibu bapa meminta anak mencari wang mereka sendiri walhal ia tugas mereka membiayai anK.

"Itu bukan tugas utama universiti, universiti tidak menjana wang, ia memenuhi keperluan masyarakat dengan penyelidikannya, bukan untuk menjana wang," katanya.

Kesatuan itu, bagaimanapun, optimis UM mampu mengatasi halangan dan menggesa kerajaan mengkaji semula bajet.

"Kami ingin mencadangkan kepada pentadbiran negara untuk mengkaji semula pengagihan, bajet itu dan mengambil kira serta meningkatkan bukannya mengurangkan jumlah wang yang diberikan kepada universiti berdasarkan cadangan Unesco untuk institusi tinggi,” katanya.

Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UAIM) Mohd Hafizudin Mohd Yahaya berkata pemotongan itu akan secara tidak langsung memberi beban kepada universiti kerana UIAM menghadapi pemotongan sebanyak 8%, kepada RM504 juta pada tahun depan.

"Bajet 2016 juga memberi kesan kepada jumlah bantuan kewangan universiti kepada pelajar. Khabar angin mengatakan bermula tahun 2017, pelajar perubatan yang mendaftar untuk program ijazah sarjana (master) tidak akan menerima penawaran biasiswa terus daripada JPA seperti biasa, hakikatnya mereka perlu memohon menggunakan keputusan pada semester pertama.

"Perkara yang sama mungkin berlaku kepada biasiswa lain apabila universiti dibuka," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata sejak universiti diarahkan untuk tidak menaikkan yuran pengajian, yuran yang lain di universiti mungkin akan meningkat.

"Seperti bayaran untuk kolej kediaman, pengangkutan dan denda kepada pelajar yang melakukan kesalahan tatatertib," katanya.

Beliau juga mempersoalkan keutamaan kerajaan, yang dilihatnya sebagai menjejaskan kepentingan pendidikan di negara ini.

"Saya yakin jika BR1M dimansuhkan dan digantikan dengan dasar pendidikan percuma, ia akan memberi kesan positif kepada ekonomi negara serta pembangunan jangka panjang," katanya.

Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dalam kenyataannya mendakwa yuran IPTA dinaikkan malah ia berlaku sejak sebelum cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dilaksanakan April lalu.

Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dalam kenyataannya mendakwa yuran IPTA dinaikkan malah ia berlaku sejak sebelum cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dilaksanakan April lalu.

Terdahulu, Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dalam kenyataannya mendakwa yuran IPTA dinaikkan malah ia berlaku sejak sebelum cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dilaksanakan April lalu.

"Sebagai contoh, di UIAM yuran kemasukan pelajar meningkat 13% daripada RM310 (2014) kepada RM410 (2015). Yuran kolej juga meningkat sebanyak 13% daripada RM432.50 (2014) kepada RM 552.50 (2015).

"Keadaan menjadi lebih sukar buat para mahasiswa apabila kebanyakan harga barangan di dalam universiti naik selepas GST," katanya. – TMI

No comments:

Post a Comment