09 July 2015

Pakar Bank Sahkan Dokumen Akaun Disiar WSJ Palsu

TERBONGKAR akhirnya dokumen bank yang disiarkan Wall Street Journal kononnya sebagai akaun peribadi milik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak rupa-rupanya adalah palsu dan diubah suai.


Perkara itu diakui Ketua Kumpulan Perbankan Islam CIMB, Badlisyah Abdul Ghani hasil penelitian terhadap dokumen berkenaan yang disebarkan pihak tidak bertanggungjawab bagi memfitnah kepimpinan negara.

Berikut ialah tulisan beliau yang diterjemahkan daripada bahasa Inggeris untuk kita lebih memahami permainan jahat pihak anasir luar mereka-reka benda palsu bagi menjahanamkan imej Perdana Menteri tanpa kita sedari:

“Saya telah memuktamadkan analisis saya sendiri. Dalam usaha saya untuk menilai kebenaran tuduhan yang dibuat terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib berdasarkan kepada dokumen yang dikongsi dalam talian (di http://s.wsj.net/…/documents/info-MALPROBE070715b.html) oleh WSJ dan Sarawak Report (yang menyatakan mereka telah melihat dokumen yang sama seperti WSJ), saya diajukan tiga soalan jelas dan mudah berikut:

Pertama, di manakah bukti dokumentari substantif yang mengesahkan nombor akaun yang digambarkan dalam dokumen sebenarnya milik Perdana Menteri?

Gambar rajah asas termasuk daripada mereka menjelaskan bagaimana dana mengalir adalah tidak relevan kerana ia jelas dibuat oleh orang lain dan secara jelasnya ia bukan satu dokumen rasmi bank.

Mana-mana Tom, Dick dan Harry boleh melukis rajah ini. Ini menjadikan ia satu bukti yang tidak boleh dipercayai. Lebih-lebih lagi, surat yang kononnya dikeluarkan oleh seseorang dengan nama yang dinyatakan di bawah tandatangan tidak merujuk kepada Perdana Menteri dengan apa cara sekalipun.

Ada berkemungkinan beliau merujuk kepada orang lain sama sekali. Ini mewujudkan keraguan yang munasabah yang sangat kuat. Secara keseluruhannya, dokumen-dokumen ini kurang jelas.

Ini menyebabkan sukar untuk menyimpulkan bahawa “bukti” dokumentari yang dikongsi adalah kukuh atau cukup baik untuk digunapakai bagi tuduhan yang dilemparkan terhadap Perdana Menteri pada gambaran awal.

Saya berharap WSJ boleh memberi lebih banyak penjelasan di atas gambaran yang seolah-olah tidak tepat dan tidak lengkap ini. Bagaimana mereka boleh membuat tuduhan tersebut menggunakan kononnya dokumen perbankan yang tidak pernah menyebut nama Perdana Menteri Najib di mana-mana?

Kedua, mengapa alamat Wells Fargo Bank NA (New York Cawangan Antarabangsa) dinyatakan dalam mesej SWIFT adalah sangat berbeza dengan alamat sebenar? Ia dinyatakan dalam mesej SWIFT bahawa alamatnya adalah 375 Park Avenue, NY 4080, New York, NY, Amerika Syarikat.

Apabila saya mencari dalam talian untuk alamat Wells Fargo Bank NA (New York Cawangan Antarabangsa), saya mendapati ia menjadi 11 Penn Plaza, Tingkat 4, New York, New York 10001. Lihat http://www.banklocationslist.com/. ../branch.24723.html

Jadi apa yang terletak di 375 Park Avenue? Carian pertama saya membawa saya ke Penasihat Wells Fargo, yang merupakan sekutu bukan bank dari Wells Fargo & Company. Lihat https://home.wellsfargoadvisors.com/001_PNZ2.

Alamat sebenar adalah 375 PARK AVENUE, TINGKAT 10, NEW YORK, NY 10152. Walau bagaimanapun, saya tidak berpuas hati dengan carian ini kerana kemungkinan masih ada cawangan bank Wells Fargo di lokasi yang sama dengan Penasihat Wells Fargo.

Jadi saya mencari dalam talian khusus untuk Wells Fargo Bank NA menggunakan alamat yang sama dan apabila pemeriksaan lanjut saya mendapati bahawa terdapat juga Wells Fargo Bank NA (New York Cawangan Antarabangsa) lain di alamat yang sama ini, menjadikan dokumen WSJ ini kelihatan cukup asli kepada orang-orang yang tidak mengkaji dokumen ini dengan teliti.

Walau bagaimanapun, alamat dalam talian sebenar untuk bank ini masih sangat ketara dan kelihatan sangat berbeza daripada apa yang dinyatakan dalam dokumen yang dikongsi oleh WSJ. http://www.swift-code.com/…/swift-code-pnbpus3nnyc.html.

Alamat sebenar adalah 375 PARK AVENUE, TINGKAT 10, NEW YORK, NY 10152. Sila ambil perhatian selepas kod adalah sangat berbeza – 10152 vs 4080 dan juga bagaimana alamat yang tertulis dalam dokumen itu dikongsi oleh WSJ adalah salah seperti berikut 375 Park Avenue, NY 4080, New York, NY, Amerika Syarikat. (iaitu – poskod diletakkan di tengah-tengah alamat).

Ini adalah satu cara biasa bagaimana seseorang itu boleh memeriksa ketulenan mesej SWIFT. Tanda kisah memberitahu termasuk nama bank yang salah dan / atau alamat yang salah. Penipu akan sentiasa membuat sekurang-kurangnya nama atau alamat yang sedikit berbeza supaya orang tidak perasan dalam penelitian pertama.

Bagaimana WSJ boleh bergantung kepada dokumen yang mempunyai percanggahan yang begitu jelas terdapat di dalam dokumen berbanding maklumat yang didapati di laman web Wells Fargo?
Ketiga, yang merupakan salah satu soalan yang paling penting – mengapa Kod SWIFT digunakan dalam dokumen yang dikongsi WSJ adalah berbeza?

Cara terbaik dan paling mudah untuk memeriksa sama ada dokumen SWIFT tulen adalah dengan memeriksa Kod SWIFT bank yang digunakan dalam dokumen itu.
Jika ia adalah salah maka keseluruhan perkara ini adalah penipuan juga. Ini juga boleh dilakukan secara dalam talian melalui laman web rasmi yang berkaitan.

SWIFT Kod Wells Fargo Bank NA (New York Cawangan Antarabangsa) yang terletak di 375 Park Avenue, NY 4080, New York, NY, Amerika Syarikat yang digambarkan pada dokumen SWIFT yang dikongsi adalah PNBPUS3NANYC.

Walau bagaimanapun, SWIFT Kod sebenar Kod Wells Fargo Bank NA (New York Cawangan Antarabangsa) yang terletak di 375 PARK AVENUE, TINGKAT 10, NEW YORK, NY 10152 sebenarnya PNBPUS3NNYC. Lihat http://www.swift-code.com/…/swift-code-pnbpus3nnyc.html
SWIFT Kod PNBPUS3NANYC milik Alfa-Bank Moscow. Ini bukan sahaja tanda kisah memberitahu bahawa dokumen itu adalah satu penipuan mutlak tetapi pengesahan yang amat tegas bahawa dokumen itu adalah satu penipuan atau pembohongan.

Bagaimana WSJ boleh terlepas kesalahan berfakta ini?
Tiga soalan mudah sudah cukup untuk membuktikan dokumen yang dikongsi tidak boleh dipercayai sebagai asas bagi tuduhan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib.
Sesiapa pun membuat dan mengesahkan tuduhan berdasarkan dokumen yang dikongsi tanpa bertanya soalan-soalan ini malangnya akan dilihat sebagai melakukan sesuatu yang remeh, menyusahkan dan juga sangat dan amat tidak bertanggungjawab.

Penipuan menggunakan pesanan SWIFT ini benar dan ia adalah mengejutkan bahawa WSJ boleh mempercayainya. Dan adalah lebih malang bahawa terdapat sejumlah rakyat Malaysia turut mempercayainya kerana bergantung kepada reputasi baik WSJ.

Saya berharap WSJ akan melakukan sendiri semakan berasaskan tiga soalan mudah di sini dan jika hasilnya adalah sama dengan apa yang saya telah kongsikan di sini maka mereka mesti menarik balik tuduhan dan memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib.
– MYNEWSHUB.CC

2 comments:

  1. Cerita basi. Dia dah ngaku silap dalam analisis beliau. Pakar apa daaa?

    ReplyDelete
  2. Elooo boooodoooh

    inimakaun rahsia antara amorank anz yahudi dan dubai arab zonis... pada 2013

    nama pun amprank private akaun

    Hodoh piang cimb... patut saham ko jatuh ...kuh kih kih

    ReplyDelete