04 February 2015

Mufti mula tugas dengan cari orang miskin

Sebelum ini, beliau antara tokoh agamawan yang lantang mengkritik isu pengagihan zakat dan tegar membela hak golongan (asnaf) yang layak menerimanya.

Namun, itulah tugas yang cuba ditunaikan oleh Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin selepas dilantik semula memegang jawatan yang pernah disandangnya itu pada 2006.

Gambar yang disiarkan dalam laman sosial Facebooknya semalam, menunjukkan beliau bersama dengan Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Syed Sirajuddin mengadakan 'kayuhan asnaf' mencari golongan yang layak menerima zakat di negeri itu pada Isnin.

Berpakaian sukan gelap, bertopi dan tanpa sebarang protokol rasmi, beliau turut bersama sekumpulan penunggang basikal yang lain, mengayuh ke ceruk kampung dan melalui denai, sawah, parit dan lorong bagi menyampaikan sendiri bantuan zakat kepada yang memerlukannya.

Pemegang zamalah Universiti Oxford itu bersama kumpulan berbasikal itu turut sempat beramah mesra dan bergambar bersama-sama penerima zakat dan penduduk kampung.

Dalam coretan ringkas dalam laman sosialnya itu juga, pensyarah Univerisiti Sains Malaysia (USM) itu menyifatkan acara mingguan tu "berbaloi apabila dapat sampai dan melihat sendiri tempat tinggal golongan asnaf dan kehidupan mereka."

"(Saya berharap) agar pihak pengurusan (zakat) mencari asnaf, bukan asnaf tercari cari di mana hak zakat mereka," katanya kepada Malaysiakini bagi mengulas mengenai harapan dan pengajaran yang diperolehi daripada acara itu.

Program itu adalah aktiviti mingguan Syed Faizuddin, selaku yang dipertua Majlis Agama Islam Perlis dan ia kadang kala dibuat dua kali seminggu, kata Dr Mohd Asri.

Sambil menyokong usaha itu, Dr Mohd Asri menegaskan pengagihan zakat di negeri utara Semenanjung itu dibuat dengan semampunya dan mengakui beberapa kali sebelum ini bersama Raja Muda mengadakan aktiviti turun padang itu setiap minggu.

"Saya menyokong usaha ini sejak dahulu dan beberapa kali telah bersama," katanya lagi dalam SMSnya kepada Malaysiakini.

Sementara itu, Dr Mohd Asri, sempat mengakhiri tulisannya dengan mengakui "lama tidak berbasikal dan terasa sakit badan" apabila basikal yang ditungganginya "kurang sesuai".

"Apapun, sesiapa yang berminat elok sertai aktiviti amal seperti ini di Perlis," tulisnya. - Mkini
 

2 comments:

  1. Mufti cari publisiti serap fahaman Ibnu Taimiyah akhir jadi......

    ReplyDelete
  2. Mufti cari publisiti serap fahaman Ibnu Taimiyah akhir jadi......

    ReplyDelete