23 February 2014

Kassim sedia berdialog dengan Jakim


Pemikir kontroversi Dr Kassim Ahmad sedia memberi penjelasan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berhubung kenyataan dalam satu seminar pemikirannya yang dianggap boleh menjejaskan akidah umat Islam.

Kassim berkata pelawaan Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha supaya beliau dan penganjur memberi penjelasan berhubung perkara itu disifatkannya satu jemputan ikhlas dalam semangat ukhuwah, lapor Mingguan Malaysia hari ini yang memetik kenyataannya.

"Saya serta Jawatankuasa Penganjur Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Satu Penilaian pada 15 dan 16 Februari lalu di Putrajaya, menyambut baik hasrat Othman.

"Kami juga berharap dapat menjelaskan beberapa aspek kekeliruan dan salah tafsir berkaitan seminar berkenaan," katanya seperti dilapor akhbar itu.

Minggu lalu, Othman berkata Jakim mahu berdialog dengan Kassim Ahmad serta penganjur "Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian" kerana menganggap idea Kassim "salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah".

Kassim antaranya menganggap syahadah kedua sebagai mendewa-dewakan Nabi Muhammad, mempertikai rambut sebagai aurat wanita dan menyamakan ulama sebagai 'kasta paderi' dalam Islam.

Sehubungan itu, Othman juga meminta Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan mengambil tindakan dengan pendekatan yang bersesuaian dalam perkara itu dan memohon kerjasama jabatan agama Islam negeri-negeri dapat memantau dan memberi perhatian mengenainya. - Mkini

No comments:

Post a Comment