PKR membantah keras cadangan kenaikan kadar tol yang dilapor akan
bermula tahun depan kerana syarikat konsesi sudah mendapat keuntungan
berlipat kali ganda dan ia sentiasa bertambah setiap tahun.
"Setiap
kenaikan kadar tol sebenarnya menambahkan lagi keuntungan mereka
sedangkan rakyat terus terbeban dengan tekanan ekonomi," kata pengarah
strateginya Rafizi Ramli (kanan).
Lima belas lebuh raya, kebanyakannya sekitar Kuala Lumpur, hari ini dilaporkan akan menaikkan kadar tol antara 50sen hingga RM2 bermula 1 Januari tahun depan.
Dalam
kenyatannya hari ini, Rafizi berkata, keuntungan itu ditunjukkan dalam
rekod kewangan syarikat masing-masing antara ratusan juta hingga
berbilion ringgit.
Menurutnya,
keuntungan bersih sebelum cukai (dengan caj susut nilai) PLUS Berhad
sebanyak RM2.515 bilion bagi tahun kewangan 2011 dan perincian kos 2010.
Manakala,
Lebuh Raya Shah Alam (Kesas), menurutnya, mencatatkan keuntungan
berganda terkumpul (CAGR) sehingga 12 peratus antara tahun kewangan 2008
hingga 2012 seperti dilaporkan kajian bank.
Keuntungan bersih sebelum cukai (dengan caj susut nilai) pula RM180 juta bagi tahun 2013, kata anggota Parlimen Pandan itu lagi.
Justeru
katanya, walaupun tol tidak dinaikkan, jumlah kutipan konsesi terlibat
tetap naik ekoran margin keuntungan yang kekal tinggi kerana peningkatan
kenderaan di lebuh raya sehingga 8.1 peratus.
"Dalam keadaan kos
operasi sudah pun rendah (bagi sesetengah lebuh raya, kos penyenggaraan
tidak sampai 10 peratus pun dari kutipan tol), keuntungan yang
dinikmati antara yang tertinggi berbanding industri-industri lain.
"Oleh
sebab itu, sebarang kenaikan kadar tol menghina rakyat pada kala
kerajaan dan pemegang konsesi bermewah dengan keuntungan yang sudah pun
terlalu tinggi," katanya lagi.
Kembali ke kantung Putrajaya
Sementara
itu, Rafizi juga berkata, pampasan yang dibayar kerajaan kepada
syarikat konsesi sebenarnya "bukanlah satu bentuk subsidi yang
diwar-warkan".
Ini
kerana, katanya, subsidi bermakna belanja yang dikeluarkan kerajaan
untuk menampung kos sesuatu barangan atau perkhidmatan supaya harganya
dikekalkan pada paras lebih rendah.
"Dalam kes kenaikan kadar
tol, jumlah kos yang ditanggung pada kadar tol sekarang pun sudah
terlalu rendah hingga memberikan keuntungan yang terlampau tinggi kepada
pemegang konsesi," katanya.
"Oleh itu, sebarang kenaikan kadar
tol sebenarnya sama dengan kerajaan mencukai rakyat dengan cukai
tambahan kerana keuntungan syarikat-syarikat pemegang konsesi yang
dimiliki kerajaan ini, akhirnya kembali ke kantung Putrajaya untuk
diborosi oleh Datuk Seri Najib Razak (atas) dan kabinetnya." - Mkini
No comments:
Post a Comment