19 July 2013

TNB untung RM1.7b

KUALA LUMPUR 18 Julai - Tenaga Nasional Bhd. (TNB) merekodkan peningkatan keuntungan bersih kepada RM1.742 bilion pada suku ketiga tahun kewangan 2013 berakhir 31 Mei lalu berbanding RM684.9 juta tempoh sama tahun lepas.

Syarikat utiliti nasional itu mencatatkan perolehan sebanyak RM9.647 bilion pada suku ketiga 2013, berbanding RM9.191 bilion tempoh sama tahun lalu.
Pengerusinya, Tan Sri Leo Moggie berkata, prestasi positif itu didorong oleh penyusutan harga arang batu di samping pengukuhan ringgit berbanding yen sebanyak 8.3 peratus.

Harga purata bagi arang batu bagi suku ketiga lalu adalah AS$84.4 (RM269.5) setan metrik, berbanding AS$104.3 (RM333.1) setan metrik pada tempoh sama tahun lalu.
"Pertumbuhan terhadap permintaan elektrik menunjukkan peningkatan sejajar dengan perkembangan ekonomi negara didorong oleh pemulihan permintaan luaran dan pengukuhan permintaan domestik.


"Bagaimanapun, TNB tidak hanya berdiam diri sebaliknya bersemangat untuk meneroka peluang di peringkat antarabangsa," katanya semasa sidang media mengumumkan prestasi kewangan suku ketiga TNB di sini hari ini.

Yang turut hadir Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Ir. Azman Mohd. dan Ketua Pegawai Kewangan, Fazlur Rahman.
Dalam pada itu, Azman berkata, prospek TNB pada suku keempat adalah baik walaupun mungkin mengalami sedikit penyusutan.

"Seperti yang diketahui umum, suku ketiga pada kebiasaannya adalah suku terbaik bagi sesuatu tahun kewangan, namun kami menjangkakan suku keempat juga akan mencatatkan prestasi yang positif," katanya.
Jelas beliau, kekukuhan prestasi pada suku kewangan keempat dijangka didorong oleh harga arang batu yang stabil. - Utusan

Sudah untung, mahu naik lagi tarif elektrik. Ini seperti satu jenayah.