24 August 2012

Ustaz Don: Kami sama seperti pasangan lain

Tidak ketinggalan, saudara mara 
mengambil peluang bergambar kenangan 
bersama Ustaz Don.
"BOLEH tak saya skrip jawapan itu." Itulah jawapan ringkas penceramah popular, Ustaz Don ketika ditanya mengenai pertemuannya dengan isteri, Husna Zahry.

Ustaz Don atau nama sebenarnya Don Daniyal Don Biyajid dalam kalangan peminat ceramah agamanya, malah fenomena Ustaz Don sama naik seperti Ustaz Azhar Idrus.

Ceramah yang disampaikan melalui kuliah-kuliah agamanya mula popular melalui laman Youtube sehingga ke laman sesawang Facebook, namun kini dia sudah pun menyampaikan ceramah dan mempunyai peminat yang tersendiri.

Lelaki berusia 28 tahun itu ditemui Sinar Harian setelah tiba di kampung halamannya di Kampung Dodol sebelum dinikahkan petang semalam di Balik Pulau, Pulau Pinang.

Husna berasal dari Balik Pulau dan majlis kenduri sebelah pengantin perempuan diadakan esok sementara majlis perkahwinan Ustaz Don akan diadakan pada 1 September 2012 di Dewan Kuis.

Dia yang bersahaja dengan kemeja lengan panjang hadir bersama adik bongsunya, Don Asyraf, 24, disambut puluhan saudara-mara dan orang kampung di situ.

Ketika ditemui dia dengan rendah diri memaklumkan jamuan berkenaan diadakan bukan untuk menyambut kedatangannya, sebaliknya adalah jamuan Aidilfitri yang diadakan setiap tahun bersama saudara-mara.

“Alang-alang disebabkan perkahwinan saya diadakan hari esok (hari ini), jadi mereka semua menyambutnya sekali,” katanya.



Don yang kini bekerja sebagai tenaga pengajar di Kolej Universiti Islam Selangor (Kuiscell) mengakui alam perkahwinan yang akan dilalui bersama Husna sama seperti pasangan suami isteri yang lain.

“Bagi saya tiada bezanya, apa yang pasangan lain rasakan itulah yang akan kami rasa, sama sahaja,” katanya.

Ustaz muda yang sentiasa tersenyum itu juga sempat menyampaikan nasihatnya kepada pasangan muda di luar sana.

“Bagi saya mana-mana pasangan yang ingin bercinta lama atau sebaliknya itu adalah subjektif, seperti juga nabi kita tidak pernah meletakkan sesuatu sebaliknya nabi telah meletakkan landasan kepada kita.

“Sebagai contohnya bergantung kepada kita untuk gunakan keretapi bagaimana, ekspres atau keretapi wap, jika terbabas atau sebaliknya itu adalah pada diri kita sendiri.

“Ia adalah bergantung atas kecerdikan kita sendiri, itu subjektif, namun kepada pasangan muda apa yang saya boleh nasihatkan ialah sememangnya kita melakukan kesalahan dan begitu juga orang tua, tidak boleh lari masalah.

“Namun kita masih boleh perbaiki diri kita dan tidak berterusan melakukan kesalahan itu, sebagai orang Islam dan mempunyai iman kita perlu perbaiki,” katanya.

Dia yang mempunyai keluarga di sebelah ibu di Kampung Dodol sementara sebelah bapanya pula di Gelugor.

Mula bersekolah di Sekolah Kebun Sireh Bukit Minyak kemudiannya menyambung pengajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Nibong Tebal.

Dia kemudiannya menyambung diploma di Maahad Tahfiz Pulau Pinang dan ke Maahad
Qiraat Shoubra Mesir.

Sementara itu, Don Asyraf adik lelaki bongsu Ustaz Don berkata, dia bersyukur kerana akhirnya ada wanita yang boleh mendampingi abang sulungnya itu.

“Kami mempunyai empat beradik, yang sulung adalah kakak dan Ustaz Don adalah abang kedua, dalam keluarga ini adalah perkahwinan kali ketiga buat keluarga kami.

“Mudah-mudahan perkahwinan ini diberkati dan kakak ipar saya dapat meneruskan perjuangan bersama Ustaz Don,” katanya.

Kedua-duanya ditemui ketika majlis jamuan Aidilfitri di rumah bapa saudaranya, Abdul Hamid Abdul Kadir, 74.
Abdul Hamid berkata, sebagai bapa saudara dia begitu seronok anak saudaranya itu akan melalui alam perkahwinan.
Dia yang juga abang kepada ibu Ustaz Don berkata, apa yang menarik mengenai Don Daniyal ialah adab sopannya.

“Sejak kecil memang keluarganya sudah terbentuk dengan akidah Islam, bukan dia sahaja malah kesemua adik beradiknya, dan ketika belajar di Mesir, Daniyal mempunyai seorang guru yang mana dipanggil Sheikh.

“Sheikh berkenaan cacat penglihatan dan dialah yang akan mengambil dan membawa pulang kembali Sheikh setiap hari, adabnya terhadap guru memang terpuji,” katanya kepada Sinar Harian.

Petah berkata-kata

Ketika ditanya siapa lagi ahli keluarga yang mengikut jejak langkah Ustaz Don dalam menyampaikan ceramah, Abdul Hamid memaklumkan adik perempuannya iaitu ibu kepada Ustaz Don sememangnya suka bersyarah dan memasuki pertandingan.

Tidak ketinggalan gembira dengan berita perkahwinan Ustaz Don ialah sepupunya, Mohd Zaki Abdul Hamid, 27.

Dia mengakui sepupunya itu petah berkata-kata sejak dari kecil lagi.

Antara pengalaman yang diingat bersama Don ketika musim perayaan ialah berhari raya di sekeliling kampung.

“Setelah kami masing-masing sambung pelajaran memang lost contact tetapi masih berhubungan, apa pun sebagai sepupu saya mendoakan kebahagiaan dia bersama isteri,’ katanya. - SH