25 January 2012

Ibu Bapa Diminta Bantu Elak Pelajar Salah Guna Baucar Buku 1Malaysia

KUALA LUMPUR: Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) menggesa ibubapa memantau anak-anak mereka yang belajar di pusat pengajian tinggi awam dan swasta agar tidak menyalagunakan sumbangan baucar Buku 1Malaysia (BB1M) yang diberikan kerajaan.

"Baucar bernilai RM200 itu diberikan bagi meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian mereka dan bukannya untuk dijual," kata Presiden GPMS Jais Abdul Karim ketika dihubungi Bernama, di sini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Belanjawan 2012 tahun lepas mengumumkan pemberian baucar buku bernilai RM200 kepada semua penuntut warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta, matrikulasi dan pelajar Tingkatan Enam dan ia tidak boleh ditukar dengan wang tunai.

Bagaimanapun, terdapat laporan mengenai tindakan segelintir pelajar menjual atau melelong baucar itu menerusi internet pada harga lebih murah untuk mendapatkan wang tunai.

Jais mencadangkan agar kerajaan menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi memantau perbuatan yang tidak bertanggungjawab itu agar ia tidak terus menular.

Naib Presiden Majlis Belia Malaysia Datuk Irmohizam Ibrahim pula berkata pelajar tidak sepatutnya melakukan perkara berlainan daripada tujuan sebenar baucar itu diberikan kepada mereka. Beliau berkata sikap pelajar yang menyalahgunakan pemberian baucar itu jelas menyalahi pengiktirafan yang diberikan kerajaan dan rakyat yang mahukan mereka membeli bahan bacaan yang berfaedah untuk kepentingan pengajian mereka.

"Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Baucar itu adalah amanah kerajaan dan rakyat yang seharusnya digunakan untuk menambah ilmu pengetahuan dengan membeli sumber bahan bacaan.

"Sebarang penyalahgunaan baucar itu wajar dihentikan segera," kata Irmohizam. - BERNAMA

* Seperti kata orang zaman ini, "Suruh beli lembu dia beli kondo"...

No comments:

Post a Comment