23 September 2011

AS mahu guna kuasa veto


NEW YORK 22 Sept. - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menegaskan kepada Presiden Palestin, Mahmud Abbas bahawa AS akan menggunakan kuasa veto untuk menyekat usaha Palestin mendapatkan pengiktirafan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai sebuah negara berdaulat.

Malah, Obama menyatakan kepada Abbas bahawa usaha Pihak Berkuasa Palestin (PA) itu tidak akan mewujudkan sebuah negara Palestin.

Kenyataan itu dibuat ketika kedua-dua pemimpin itu mengadakan pertemuan di luar Perhimpunan Agung PBB di New York, semalam, tujuh jam selepas Obama menemui Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Dalam pertemuan dengan Netanyahu, Obama menyatakan sokongan padu kepada Israel, malah ketua rejim Zionis itu dipetik sebagai berkata, pemimpin AS itu layak menerima 'pingat kehormatan' kerana mempertahankan negara Yahudi.

Jurucakap Abbas, Nabil Abu Rdainah berkata, Abbas dan Obama telah menyuarakan pendirian masih-masing tanpa memperolehi sebarang keputusan yang jelas.

Menurutnya, Abbas tetap bertegas akan meneruskan usahanya untuk mendapatkan pengiktirafan PBB sebagai sebuah negara yang berdaulat.

Sebelum itu, Obama memberitahu Perhimpunan Agung PBB bahawa 'tiada jalan mudah' untuk memperolehi keamanan di Asia Barat, walaupun Palestin bertegas untuk meneruskan usaha mereka mendapatkan pengiktirafan badan dunia itu.

Beliau berkata, mewujudkan sebuah negara Palestin tanpa mengenepikan Israel, masih menjadi matlamatnya.

"Namun persoalannya kini bukanlah matlamat itu yang kita mahu, tetapi bagaimana kita mencapainya.

"Saya yakin tidak ada jalan mudah untuk menamatkan konflik yang telah berlarutan selama berdekad ini

"Keamanan tidak akan datang melalui kenyataan dan resolusi PBB, Israel dan Palestin akhirnya yang perlu memeterai perjanjian berhubung pertikaian sempadan, keselamatan, pelarian, dan Baitulmaqdis, bukan kita," katanya beliau kepada Perhimpunan Agung PBB di sini, semalam.

Sementara itu, Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy menggesa PBB memberi Palestin status pemerhati seperti Vatican, sementara menggaris rangka pelan damai dalam tempoh setahun ekoran bimbang tercetusnya bencana diplomatik akibat daripada kegagalan usaha Palestin itu. - REUTERS

* Musuh Islam yang sangat nyata...

No comments:

Post a Comment