28 February 2011

109 termasuk 8 pemimpin ditahan

KUALA LUMPUR 27 Feb. - Tindakan pantas polis bertindak menahan individu yang cuba berhimpun selain penutupan jalan raya berjaya mengagalkan perhimpunan dan perarakan tanpa permit anjuran pertubuhan haram Hindraf, di sekitar ibu negara hari ini.

Dalam perhimpunan haram itu, 109 termasuk lapan pemimpin kanan Hindraf ditahan mengikut Seksyen 45(1) Akta Pertubuhan 1966 kerana dipercayai menganjurkan perhimpunan haram itu. Bagaimanapun seramai 101 daripada mereka dibebaskan selepas diambil keterangan.

Difahamkan, antara pemimpin yang ditahan itu ialah P. Uthayakumar dan S. Jayathas. Turut ditahan, dua wartawan media alternatif dan lapan wanita yang berusia 18 hingga 66 tahun.

Penahanan itu dilakukan selepas pihak penganjur terus berdegil meneruskan rancangan mereka walaupun sejak dua hari berturut-turut media melaporkan keputusan polis tidak mengeluarkan sebarang permit.

Menurut Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah, polis melakukan tangkapan secara berperingkat di beberapa jalan di ibu negara sebagai langkah pencegahan berlakunya perhimpunan dan perarakan 300 penyokong Hindraf itu.

Katanya, kumpulan itu dilihat mula berkumpul sejak pukul 7 pagi di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) namun gagal sebelum berarak ke Kuil Kootumalai Pillayar di Puduraya kira-kira pukul 10.30 pagi dan kemudian ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur sejam kemudian.

"Kumpulan haram yang cuba menimbulkan kekecohan itu di kawasan kuil terbabit berjaya dikawal dengan kehadiran anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang bersedia di pintu masuk IPK Kuala Lumpur.

"Dua wartawan ditahan mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam manakala yang lain ditahan mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis," katanya pada sidang akhbar di IPK Kuala Lumpur di sini hari ini.

Zulkifli memberitahu, pihak polis turut mendapat kerjasama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kaum India yang membantah dan menasihati masyarakat India agar tidak terlibat dalam perhimpunan haram itu sehingga jumlah yang terlibat tidak ramai.

"Saya tak boleh kata bila polis akan bebaskan mereka. Tetapi saya ingin tegaskan, polis boleh tahan mereka sekurang-kurangnya 24 jam.

"Tindakan menahan reman mengikut Seksyen 117 Kanun Keseksaan bergantung kepada hasil siasatan dan keterangan yang diambil.

"Walaupun tiada sebarang kecederaan atau kemalangan jiwa berlaku bagaimanapun saya amat kecewa dengan tindakan penyokong Hindraf yang enggan berjumpa dan berbincang dengan pihak polis sejak dua hari lalu bagaimanapun bertindak meneruskan perhimpunan haram.

"Kawalan keselamatan dan tindakan awal selain anggota yang mencukupi berjaya mematahkan rancangan kumpulan haram itu kira-kira pukul 12.30 tengah hari," katanya.

Sementara itu, Penasihat Parti Hak Asasi Manusia, M. Ganessan berkata, perhimpunan itu bertujuan mendesak polis supaya membebaskan pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), mengeluarkan novel Interlok daripada kurikulum sekolah serta menuntut hak sama rata untuk kaum India. - Utusan

No comments:

Post a Comment