27 November 2010

Petugas IBC Angkasapuri gempar


KUALA LUMPUR 26 Nov. - Para petugas di Pusat Penyiaran Antarabangsa (IBC) Angkasapuri di sini gempar apabila berlaku kebocoran gas nitrogen di sebuah bilik elektronik di tingkat 1 bangunan itu hari ini.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Bomba, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira pukul 4.53 petang dan dua buah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Pantai dan Pusat dikejarkan ke tempat kejadian.

Beliau berkata, hasil siasatan pihaknya mendapati, terdapat 13 silinder gas yang bocor dari sistem pemadaman kebakaran jenis yang mengeluarkan gas nitrogen.

"Kebocoran itu berlaku secara tidak sengaja ketika pihak kontraktor sedang membuat penyelenggaraan di tingkat satu bangunan tersebut.

"Gas itu digunakan untuk memadam kebakaran bagi ruang yang mengandungi barang-barang elektronik yang terdapat di dalam bangunan itu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Azizan, tiada kemalangan jiwa dan kecederaan dilaporkan berlaku dan gas nitrogen itu tidak berbahaya.

"Pihak bomba berusaha membersihkan keadaan di bangunan itu dengan memakai baju teknikal dan alat pernafasan untuk mengeluarkan gas itu dengan menggunakan kipas tekanan udara.

"Bagaimanapun, tujuan kita mengarahkan semua kakitangan meninggalkan ruang bangunan adalah sebagai langkah-langkah keselamatan," katanya.

Sementara itu, jurucakap Radio Televisyen Malaysia (RTM) ketika ditemui berkata, kejadian itu bagaimanapun tidak mengganggu siaran saluran televisyen RTM. Bagaimanapun, Utusan Malaysia difahamkan, berikutan kejadian itu, saluran TV1 terganggu selama kira-kira 10 minit sebelum pukul 5 petang ini ketika siaran berita ekonomi.

utusan

No comments:

Post a Comment