24 November 2010

19 ditangkap seleweng diesel subsidi

IPOH 23 Nov. - Seramai 19 individu ditahan di seluruh negara kerana didakwa terbabit dalam penyelewengan diesel bersubsidi kepada nelayan dalam operasi besar-besaran yang dijalankan di seluruh negara, sejak Jun lalu sehingga semalam.

Mereka yang ditahan melibatkan pengusaha jeti, pemilik bot, tangki minyak haram (skid tank), depot individu dan persatuan nelayan kawasan (PNK) di empat negeri iaitu Perak, Pahang, Perlis dan Kedah.

Dalam kira-kira 20 serbuan yang dijalankan bersama-sama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) itu, sebanyak 414,000 liter diesel bersubsidi berjaya disita.

Pengarah Bahagian Operasi Khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Mohd. Jamidan Abdullah berkata, selain itu, pihaknya juga mengesan cubaan merasuah pegawai KPDNKK sebanyak RM80,000.

Katanya, hasil tangkapan tertinggi direkodkan di Perak, melibatkan 11 orang sebanyak 200,000 liter, diikuti lima di Pahang (16,000 liter), dua di Kedah (141,000 liter) dan seorang di Perlis (57,000 liter).

"Kita akan menangkap lebih ramai lagi individu dan mengambil tindakan bukan sahaja di bawah Akta Pencegahan Rasuah tetapi juga melibatkan peruntukan perundangan di bawah kementerian terlibat iaitu Akta Kawalan Bekalan 1961," katanya.

Beliau berkata demikian pada satu sidang akhbar yang turut dihadiri Ketua Pasukan Petugas Khas KPDNKK, Fahmi Kasim.

Pada 17 November lalu, Utusan Malaysia membongkar masalah penyelewengan diesel bersubsidi sehingga menyebabkan kerajaan hilang jutaan ringgit pada setiap bulan akibat ketirisan.

Kegiatan menyeleweng sebahagian diesel bersubsidi digambarkan berada pada tahap serius apabila dikatakan lebih 1 bilion liter diesel berkenaan disalurkan kepada persatuan-persatuan nelayan.

Dalam pada itu, Mohd. Jamidan berkata, daripada jumlah tangkapan tersebut, kebanyakannya terdiri daripada pengusaha lelaki yang berusia dalam lingkungan 40 tahun ke atas.

Menurut beliau, modus operandi adalah dengan melibatkan PNK sendiri yang membawa terus diesel bersubsidi ke kilang untuk dijual kepada sektor industri.

Katanya, selain itu, ada juga yang membawanya ke sempadan serta menjalankan perniagaan haram menggunakan tangki minyak haram.

"Terdapat juga ejen PNK mahupun nelayan yang menjual kepada peraih, kapal tangki tempatan (secara terus) dan bot nelayan asing (melalui tukaran ikan atau wang).

"Daripada 5.1 bilion liter diesel subsidi yang dibekalkan sejak 2006, 257 juta liter daripadanya telah diseleweng dengan ketirisan sebanyak lima peratus berlaku pada setiap tahun.

"Siasatan lanjut akan terus dijalankan ke atas PNK terbabit termasuk pegawai-pegawai penguat kuasa bagi membuktikan sama ada mereka terlibat sama," katanya.

Sementara itu, Fahmi berkata, berdasarkan rekod KPDNKK pada tahun ini, sebanyak 98 kes penyelewengan diesel bersubsidi dikesan dengan melibatkan 706,224.39 liter sitaan dan nilai rampasan pula sebanyak RM1.7 juta.

Dalam pada itu, menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan SPRM hari ini, penyelewengan berlaku bukan sahaja mendatangkan kesan kepada komuniti nelayan bahkan melibatkan wang rakyat.

Katanya, daripada 19 yang ditahan, seorang ialah pengusaha di Perlis, Kedah (dua), Perak (lapan) dan Pahang (dua).

"Selain itu, dua orang tengah ditahan di Pahang dan pemandu lori masing-masing tiga di Perak dan Pahang (satu)," kata kenyataan tersebut. - Utusan

No comments:

Post a Comment