29 October 2010

Pembinaan Menara 100 Tingkat Harus Ambil Kira Pendapat Ramai

PUTRAJAYA: Pembinaan menara 100 tingkat di bawah projek pembangunan Warisan Merdeka harus mengambilkira pendapat ramai, kata mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

"Perlu diambil kira pendapat ramai," katanya ketika ditanya sama ada projek itu wajar diteruskan.

Namun apabila diminta mengulas laporan yang mengatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terus mewarisi kesilapan beliau seperti membina Menara Berkembar KLCC, Dr Mahathir menjawab: "(Membina) KLCC salah kah? Kalau KLCC salah yang ini (menara) pun salah lah."

Dr Mahathir ditemui pemberita selepas menyampaikan syarahan di sesi "Biz Talk" di Persidangan dan Perdagangan Usahawan Muda Asia Pasifik di sini.

Najib baru-baru ini mempertahankan cadangan pembinaan menara bernilai RM5 bilion oleh Permodalan Nasional Bhd (PNB) itu dan menyifatkan ia bukan pembaziran tetapi bertujuan menjana ekonomi.

Perdana Menteri berkata pembinaan menara itu akan turut membawa manfaat kepada pelbagai sektor.

Katanya banyak kerja-kerja kontrak yang boleh diagihkan untuk menggerakkan kegiatan ekonomi, dan kawasan itu boleh menjadi pusat perniagaan menempatkan peniaga bumiputera dan bukan bumiputera, menjadi pusat tarikan dan memberi keuntungan.

Najib juga berkata beliau tidak mengarahkan PNB untuk mewujudkan projek itu malah ia sesuatu yang sangat diingini oleh pengurusan PNB.

Semasa membentangkan Bajet 2011 pada 15 Okt lalu, Najib yang juga Menteri Kewangan, mengumumkan satu lagi mercu tanda yang dijadual siap pada 2020.

Najib berkata dalam sejarah negara ini, Perdana Menteri Keempat Tun Dr Mahathir Mohamad dikritik hebat oleh pembangkang apabila membuat keputusan untuk membina jambatan Pulau Pinang, namun akhirnya sekarang rakyat Pulau Pinang meminta pula jambatan yang kedua.

Di dalam syarahannya, Dr Mahathir menasihati agar setiap ketua yang memberi arahan kepada orang bawahannya untuk melakukan sesuatu kerja perlu mengambil tahu dan tahu dengan jelas perkembangan kerja yang diberikan.

Beliau berkata ketika zaman pentadbirannya, beliau telah meminta agar Pelabuhan Klang dibangunkan tetapi didapati kurang kapal berlabuh menggunakan perkhidmatan di situ.

"Kita tidak boleh membina dan menunggu untuk kapal datang ke situ. Kita perlu turun dan mendekati pemilik kapal-kapal ini dan tawarkan apa yang kita ada berbanding saingan terdekat kita.

"Kita munkin mempunyai idea yang baik tetapi jika diberi kepada orang bawahan, mereka mungkin akan menterjemahkan idea itu ke dalam perkara yang berbeza. Dua otak akan mempunyai dua pemikiran yang berbeza," katanya.

Beliau juga berkata kerajaan harus yakin idea hasil dari inovasi dan kreativiti anak tempatan kerana pernah terjadi idea mereka yang ditolak akhirnya digunakan oleh pihak luar yang menerima baik idea mereka. - BERNAMA

* Nak bina, bina sahajalah...

No comments:

Post a Comment