23 April 2010

Sultan arah ambil tindakan

HULU SELANGOR 22 April - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menggunakan masjid untuk berkempen dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor yang sedang berlangsung sekarang.

Ketua Polis Negeri Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, larangan itu termasuk ceramah politik, penganjuran sebarang perhimpunan atau demonstrasi.

Sehubungan itu, katanya, pihak polis akan meningkatkan kawalan di semua masjid bagi membendung perkara tersebut daripada berlaku.

Tegas beliau, pihaknya juga tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak jika masih berdegil.

"Kita tidak akan berkompromi ke atas mana-mana pihak yang menggunakan masjid sebagai pentas berpolitik," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Larangan itu dibuat selepas terdapat dakwaan bahawa ceramah dan perhimpunan politik akan diadakan di pekarangan masjid di sekitar Kuala Kubu Bahru, esok dua hari sebelum hari pengundian Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor.

Dalam perkembangan lain, Khalid memberitahu, pihaknya telah menahan Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Faris Musa bersama empat rakannya ekoran tindakan mereka yang cuba membuat provokasi terhadap pihak lain.

Katanya, hasil pemeriksaan pihaknya turut menemui lima senjata tajam yang dipercayai digunakan untuk tujuan tersebut.

"Kesemua mereka ditahan di sekitar kawasan Batang Kali di sini kira-kira pukul 7 petang semalam," katanya.

Dalam pada itu, sehingga kini, polis menerima 93 laporan polis berhubung kesalahan pilihan raya dan telah membuka sebanyak 17 kertas siasatan. - Utusan

* Senjata tajam tu, parang panjang ke Khaid...

No comments:

Post a Comment