29 December 2009

Pengebom berani mati bunuh 30 penduduk Pakistan

KARACHI 28 Dis. - Seorang pengebom berani mati hari ini mensasarkan perarakan terbesar umat Islam berfahaman syiah di Pakistan pada sambutan hati suci mereka dan menyebabkan sekurang-kurangnya 30 orang dan mencederakan berpuluh-puluh yang lain dalam satu bantahan tegas keselamatan yang diadakan.

Serangan itu telah mencetuskan kekecohan di Karachi di mana mereka-mereka yang berkabung dan marah telah mengamuk dengan membaling batu ke arah ambulans, merosakkan kereta dan kedai termasuk melepaskan tembakan ke udara sekali gus menyebabkan keadaan menjadi tegang.

Pakistan telah meletakkan beratus-ratus polis dan pasukan separuh tentera berikutan kebimbangan berhubung perbalahan antara fahaman atau serangan militan sempena perarakan Asyura, apabila penganut Syiah dikatakan mengamuk akibat pembunuhan Imam Hussein.

Pengeboman terbaru itu menunjukkan ketidakstabilan di Pakistan, di mana serangan militan telah membunuh lebih daripada 2,760 orang sejak Julai 2007 sekali gus menyebabkan Washington bertindak meletakkan pasuka tenteranya untuk menentang Al-Qaeda. - AFP

No comments:

Post a Comment