29 December 2009

BERITA UTAMA Khalwat: Arab Saudi ampun 3 rakyat kita

KUALA LUMPUR: Seorang jurutera dan jururawat warga Malaysia yang menghadapi tuduhan berkhalwat di Jeddah, terlepas daripada dikenakan hukuman sehingga 70 sebatan serta penjara apabila mendapat pengampunan Kerajaan Arab Saudi.

Rakan pasangan itu yang juga rakyat Malaysia, yang ditahan kerana bersubahat dalam kes berkenaan serta cuba melarikan diri dari Arab Saudi dengan menggunakan pasport palsu Indonesia, turut diberi pengampunan.

Menurut sumber, pengampunan itu diberi minggu lalu, tetapi rakan pasangan terbabit yang kini dalam tahanan pihak berkuasa Arab Saudi akan dihantar pulang ke Malaysia tidak lama lagi dan tidak dibenarkan tinggal serta bekerja lagi di negara itu.

"Bagaimanapun, jururawat berumur 30-an itu dibenarkan terus bekerja di negara berkenaan," katanya kepada Berita Harian.

Jurutera berusia 40-an itu pula sebelum ini sudah melarikan diri menggunakan pasport palsu Indonesia selepas dibebaskan dengan jaminan mahkamah sementara menunggu keputusan kes khalwat berkenaan.

Sumber itu memberitahu, jurutera terbabit bagaimanapun tidak dibenarkan lagi bekerja di Arab Saudi dan akan ditahan jika dikesan cuba memasuki semula negara itu.

"Walaupun memberi pengampunan, pihak berkuasa Arab Saudi memandang serius kesalahan

menggunakan dokumen palsu," katanya.

Baru-baru ini, Berita Harian melaporkan lelaki berusia 40-an itu yang juga kenalan jurutera terbabit, ditahan kali kedua tiga minggu lalu kerana cuba meninggalkan Arab Saudi melalui lapangan terbang di Jeddah dengan menggunakan dokumen palsu Indonesia.

Pihak berkuasa Arab Saudi curiga apabila menemui beberapa dokumen menunjukkan lelaki itu mempunyai identiti rakyat Malaysia, sedangkan dia mengemukakan pasport negara jiran.

Sebelum itu, lelaki terbabit ditahan kerana didakwa bersubahat dengan dalam kes khalwat membabitkan jurutera dan jururawat berkenaan.

Ketiga-tiganya ditahan di sebuah rumah di Jeddah dan kemudian dibebaskan dengan jaminan sementara menunggu keputusan kes berkenaan. - Berita Harian

No comments:

Post a Comment