24 June 2009

Kes mahkamah ibu Manohara didedah

Blog - yang sering mempertahankan seorang putera Sultan Kelantan - mendedahkan beberapa dokumen yang menunjukkan ibu Manohara Odelia Pinot pernah lari daripada satu kes mahkamah di Perancis.

Truth Appeared, blog yang menerbitkan siri foto peribadi Manohara dengan suaminya Tengku Muhammad Fakhry Petra, semalam menerbitkan 25 halaman dokumen satu kes di mahkamah majistret.

Dokumen itu menyatakan, antaranya, ibu bekas model muda itu Daisy Fajarina tidak pernah menghadiri kes tersebut dan didapati bersalah dengan hukuman penjara 18 bulan.

Beliau didakwa gagal membayar pembantu rumahnya, seorang warga Indonesia bernama Shaliha Lanti, sewaktu tinggal di Nice selama tiga tahun sejak 2004.

Dokumen yang sama menyatakan waran tangkap dikeluarkan terhadapnya pada 26 Jun 2007.

Blog itu juga mendedahkan beberapa siri dokumen mahkamah itu, antaranya laporan-laporan perubatan dan sosial Shaliha serta kertas pertuduhan terhadap Daisy.

Dokumen-dokumen itu yang asalnya dalam bahasa Perancis diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Pusat Bahasa Perancis di Kuala Lumpur, dipercayai dibuat baru-baru ini.

Menurut dokumen itu, mahkamah daerah Grasse juga mengeluarkan perintah supaya polis mencari dan memenjarakan Daisy mengikut peruntukan undang-undang negara Eropah itu.

Suaminya ketika itu Jurgen Reiner Noack-Pinot turut didapati bersalah melakukan serangan seksual terhadap bekas pembantu mereka itu pada awal 2007 dan dijatuhkan hukuman empat bulan penjara.

Mahkamah juga memerintahkan Daisy dan dan Noack-Pinot membayar sebanyak 16,000 euro sebagai ganti rugi terhadap Shaliha, kini berumur 25 tahun.

Shaliha sebelum itu dalam aduannya kepada polis di Perancis mendakwa menjadi mangsa penganiayaan majikannya – menyebabkan beliau sakit kepala, lengan dan bahagian bawah tubuh, perut dan pinggul, paha serta mengalami kejutan psikologi.

Laporan perubatan Saliha yang dikemukakan kepada mahkamah mengesahkan terdapat beberapa kecederaan di tubuhnya serta menderita kejutan psikologi yang serius.

Satu sumber yang dekat dengan Tengku Muhammad Fakhry Petra, ketika dihubungi Malaysiakini, berkata dokumen yang didedahkan itu "100 peratus benar".

Manakala, peguam Manohara di Malaysia, Mohamed Zaini Mazlan ketika dihubungi enggan mengulas perkara itu.

- Mstar

* Adakah apabila si ibu atau si bapa mendera orang maka kita menghalalkan anak mereka didera pula?

4 comments:

  1. Apa kaitan jenayah si ibu dengan perlakuan jenayah oleh orang lain ke atas si anak? Ohh, kalau bapa dia pernah dulu merogol wanita dan dijatuhi hukuman penjara, maka jika si anak kemudian pulak kena rogol, jadi tak bolehlah beliau (si anak) mendakwa di mahkamah perogol tu? Apa jenis pembelaan camni?

    ReplyDelete
  2. Tindakan macam ini merupakan menutup atau lebih kepada menjatuhkan kepercayaan masyarakat pada ibu manohara, semoga yang benar tetap dibuktikan.

    ReplyDelete
  3. yang demo besungguh sangat tu wakponyo? ko demo nok ko manohara, heh. acu ghoyat maghi teh.

    ReplyDelete
  4. Rupanya ibu Manohara adalah dalang disebalik tabir yang menghuru-harakan rumah tangga Tengku Muhammad Fakhry Petra...

    "orang miskin tak sedar diri"

    ReplyDelete