30 March 2009

Tempelak pemimpin

GELAGAT perwakilan Kedah, Kamal Mohd Saidin, yang menyamakan politik wang dalam Umno seperti permainan bola sepak, mencuit hati perwakilan ketika Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Pendang itu membahas usul Pendidikan dan Agama, semalam.

Kamal dalam ucapan penuh bersemangat yang diselang seli dengan nada sinis berkias, dalam permainan itu pemain yang tidak menendang bola bukan bermain bola sepak dan begitu juga dalam gejala politik wang yang berlaku dalam parti terbesar orang Melayu itu.

“Sekarang, memilih calon sama seperti memilih pemain bola sepak, tengok sama ada dia boleh lari atau tidak. Dalam permainan bola sepak pula, jika tidak sepak bola, jangan bermain bola,” katanya.

Ketika itu, Pengerusi Tetap, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin, mencelah dengan berkata: “Referee” (pengadil) yang membawa maksud pihak tidak bermain bola sepak di padang, yang kemudian disambut dengan jawapan terus terang daripada Kamal yang menyifatkan pengadil seperti Lembaga Disiplin Umno.

“Pengadil tidak bermain bola dan dia ibarat badan disiplin. Perlu diingat, dia ada dua kad iaitu kuning dan merah. Apabila dua pemain berlaga betis (kaki), seorang dikenakan kad merah dan seorang lagi kad kuning.

“Kad merah ini diminta tarik diri (daripada bertanding) manakala kad kuning masih boleh lagi (bertanding),” katanya sambil disambut sorakan gemuruh daripada perwakilan di dalam dewan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Sindiran itu dipercayai ada kaitan dengan keputusan Lembaga Disiplin Umno baru-baru ini yang melarang bekas Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, bertanding jawatan Timbalan Presiden selepas didapati terbabit dalam politik wang manakala beberapa yang lain, termasuk Ketua Pemuda Umno yang baru, Khairy Jamaluddin diberi amaran dan dibenarkan bertanding.

Wakil Kedah itu turut menempelak mereka yang mendakwa sebagai pejuang Umno hari ini yang lebih suka merebut jawatan berbanding pejuang Umno satu ketika dulu yang sanggup berhujan dan berpanas berjuang demi parti, termasuk menolak jawatan ditawarkan.

“Hari ini kita sibuk berkelahi dan kesannya golongan ulama tidak menyertai Umno. Jadi saya berharap dan meminta Umno kembali kepada dasar dan perjuangan Islam seperti mana zaman Rasullullah SAW yang berjaya menyatukan kaum yang berpecah-belah,” katanya.

Kamal dalam ucapannya turut menyentuh isu pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang disifatkan semuanya sudah termaktub dalam Perlembagaan negara ini.

“Umno Kedah memohon dan mencadangkan perkara yang termaktub dalam Perlembagaan seperti bahasa dan agama dibincangkan dalam Majlis Tertinggi sebelum dilaksanakan. Namun ini yang tidak berlaku apabila sesuatu dasar itu terus diputuskan dan pembangkang, termasuk Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim), hanya mencari salah kerajaan. Sudah enam tahun ia dilaksanakan, tetapi kenapa baru sekarang dipertikaikan,” katanya.

Kamal turut mencadangkan pegawai kerajaan diisi ahli Umno yang berkelayakan dan berkebolehan supaya dapat meng‘Umno’kan orang ramai, sekali gus memantapkan parti.

“Hari ini, apabila bantuan hendak diberi kepada masyarakat, akan timbul pertanyaan orang itu Umno ke, Pas ke atau siapa.

Jadi, apabila ahli Umno diletakkan sebagai ketua jabatan, pengetua atau guru besar, kita akan lebih kukuh dan parti lebih mantap,” katanya.

Dalam pada itu, Perwakilan Selangor, Datuk Zainal Abidin Sakom, turut menarik perhatian ramai apabila mendendangkan lirik lagu Ramli Sarip, Kalam Kasturi iaitu ‘Andai kasturi hilang harum, mawar tak berkuntum, kasih tak bersambut’.

Menurutnya, orang Melayu atau Umno yang boleh diibaratkan seperti kasturi, jika hilang kuasa, apa yang akan berlaku kepada masyarakat dan parti.

“Jika orang Melayu tiada kuasa lagi, apa yang boleh diharapkan. Untuk itu Umno mesti diperbetulkan, jika tidak berubah, kita musnah,” katanya.

Sementara itu, wakil Pemuda, Syahrin Jamaluddin, mencadangkan kerajaan menubuhkan satu panel syariah untuk stesen televisyen swasta supaya tiada lagi siaran rancangan televisyen yang ‘pelik’ dan tidak bersesuaian dengan agama serta budaya penduduk negara ini.

Syahrin dari pergerakan Pemuda Umno Bahagian Tebrau, Johor, berkata usaha itu penting bagi menzahirkan semula imej agama Islam yang diperjuangkan Umno.

Katanya, rancangan televisyen yang banyak memaparkan perkara tidak sesuai diperbetulkan kerana televisyen ‘cerminan Umno’.

“Apa salahnya kerajaan wujudkan panel syariah untuk televisyen swasta supaya jangan banyak sangat cerita Indonesia yang ‘pelik-pelik’ datang (disiarkan). Kadangkala budaya pemakaian terdedah pusat.

“Tengok, pusat, tak nak tengok, pusat... pening kita! Kadangkala ada yang terbonjol,” katanya ketika berucap membahas usul pendidikan dan agama di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Menurut Syahrin, penubuhan panel syariah untuk stesen televisyen swasta bukan mustahil dilakukan kerana sektor perbankan turut menubuhkan panel syariah bagi memastikan pelaburanmenepati kehendak syarak.

“Bagi saya, televisyen juga pelaburan. Ia untuk memulihkan persepsi Umno dan pelaburan bagi membina modal insan untuk anak kita pada masa depan,” katanya.

Syahrin berkata, beliau turut mencadangkan perubahan yang bakal dibuat Datuk Seri Najib Razak perlu mempunyai pengisian yang ada pengaruh agam Islam.

“Kalau Tun Mahathir (Mohamad) dengan penerapan nilai murni, Pak Lah dengan Islam Hadhari, saya yakin Datuk Seri Najib pasti ada sesuatu untuk agama kita.

“Apapun ia perlu dibuat dengan teliti dan mengambil kira pandangan ulama yang muktabar supaya tidak dimanupilasi oleh musuh kita yang gemar mempermainkan isu agama,” katanya.

Menurut Syahrin, seperti yang pernah disuarakan pada Perhimpunan Agung Umno 2004, beliau sekali lagi meminta rancangan berbentuk keagamaan yang disiarkan di televisyen kerajaan, RTM, disiarkan pada waktu sesuai dan bukan ketika penonton mengantuk. - Mymetro

* Pecah tembelang

No comments:

Post a Comment