28 February 2009

Anwar: Pakatan mahukan Batang Ai tawan Sarawak

SHAH ALAM: Dalam amanat kepada pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR), yang dilihat sebaga penyuntik semangat menjelang setahun selepas pilihan raya umum ke-12, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu menggunakan pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai untuk menawan Sarawak.


Dalam masa terdekat ini, Penasihat PKR itu berkata, parti tersebut perlu memfokus Sarawak yang akan menyaksikan pilihan raya negeri.


Justeru katanya, strategi menawan negeri itu akan dimulakan dengar 'menggempur' Batang Ai pada pilihan raya kecil yang akan berlangsung tidak lama lagi.


"Saya yakin, kita mampu lakukannya kerana pada pilihan raya umum 8 Mac lalu... kita berjaya menawan Selangor, negeri yang begitu dihargai dan diserang Umno dan dalam masa setahun, kita telah buat pelbagai program yang lebih besar daripada Umno," katanya ketika menyampaikan amanat dalam majlis Amanat Harapan Rakyat di sini, hari ini.


Majlis tersebut dihadiri lebih 200 pemimpin PKR dari seluruh negara.


Anwar berkata, ini bukan masanya PKR serta dua lagi parti komponen Pakatan iaitu DAP dan PAS untuk berbulan madu.


Sebaliknya, beliau yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat berkata, mereka harus lebih fokus untuk mengukuhkan parti dan merealisasikan pendekatan inklusif dalam PKR bagi memastikan parti itu terdiri daripada semua kaum.


"Kita bulatkan tekad kita untuk berbakti kepada rakyat bersama PAS dan DAP.


"Kita punya iltizam yang teguh untuk pastikan perubahan dan menunaikan janji untuk membawa harapan baru kepada rakyat," katanya.


Anwar berkata, asakan daripada BN dan Umno perlu dihadapi PKR dengan semangat dan keyakinan walaupun parti itu bukanlah sebuah parti yang kukuh dari segi kewangan.


"Kita telah buktikan sebelum ini di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Kita tidak mempunyai dana yang banyak seperti Umno dengan jenteranya yang begitu besar.


"Bagaimanapun, kita tetap memperoleh kemenangan dan saya percaya, itu akan meneruskan semangat kita untuk berjaya di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai," katanya.


Katanya, Umno memainkan isu kaum, agama dan institusi beraja dalam propaganda politiknya yang sememangnya akan menyentuh sensitiviti kaum terutamanya Melayu.


"Umno menggunakan 3R iaitu race, religion dan royalty (kaum, agama dan istana) dan ini mudah mencungkil perasaan rakyat dan meresap ke dalam psikologi terutamanya kaum Melayu.


"Kalau rakyat tidak mendapat maklumat yang tepat, mereka akan terperangkap dalam mainan politik ini dan pemikiran menjadi sempit dan kembali mundur," katanya.- Mstar

No comments:

Post a Comment