30 November 2008

Rakyat Malaysia mati di Hotel Taj Mahal

MUMBAI 29 Nov. – Hema Kassipillay, rakyat Malaysia yang dilaporkan hilang sejak serangan pengganas di bandar raya itu pada Rabu lepas, ditemui mati.

Mayat Hema, 51, yang menginap di Hotel Taj Mahal di sini, yang menjadi tempat serangan pengganas itu, ditemui oleh pasukan perubatan di dalam biliknya pada pukul 6 petang ini waktu India.

Mayat yang terbakar dan semakin mereput itu ditemui dalam bilik bernombor 637 di tingkat enam hotel dan beliau dipercayai mati akibat sesak nafas.

Bedah siasat yang dijalankan di Hospital Sir Jamshedji Jeejibhai mendapati tidak ada sebarang kesan tembakan ditemui pada mayatnya.

Menurut seorang rakan keluarganya yang enggan mendedahkan identiti, mayat Hema yang berasal dari Bangsar, dikenal pasti oleh suaminya, K. Sivakumaran menerusi barang-barang kemas yang dipakainya.

Mayat itu dibawa keluar dari tempat kejadian selepas komando India menyerbu kumpulan pengganas itu awal hari ini.

Mayat Hema yang kini berada di rumah mayat hospital itu dijangka dibawa pulang ke Kuala Lumpur Isnin ini.

Tingkat enam bangunan itu dibakar oleh kumpulan pengganas tersebut semasa mereka menawan hotel itu pada hari Rabu lepas.

Hema yang bekerja untuk sebuah syarikat yang berpengkalan di Kuala Lumpur menginap di Hotel Taj Mahal Palace semasa tiba di Mumbai untuk lawatan rasmi.

Hotel itu ditawan oleh pengganas pada malam Rabu lepas, sehari selepas beliau tiba di Mumbai, dan beliau dijadual kembali ke Bangsar pada 5 Disember.

Menurut Sivakumaran dalam temu ramah terdahulu dengan Bernama, sejak serangan itu beliau tidak dapat mengesan Hema, dan kali terakhir rakan sekerja Hema menghubungi isterinya itu ialah pada pukul 1 pagi 27 November lalu.

– Bernama

No comments:

Post a Comment